חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

תמ”א 38 – למה זה טוב?

 

בשנים האחרונות אנחנו נחשפים יותר ויותר לידיעות על פרויקטים חדשים של התחדשות עירונית ובעיקר אנחנו שומעים צמד מילים שלא תמיד ברור לנו מה עומד מאחוריו ולמי הוא תורם: תמ”א 38.

 

בשנים האחרונות אנחנו נחשפים יותר ויותר לידיעות על פרויקטים חדשים של התחדשות עירונית ובעיקר אנחנו שומעים צמד מילים שלא תמיד ברור לנו מה עומד מאחוריו ולמי הוא תורם: תמ"א 38. רגע לפני שאתם מגייסים את השכנים ומתניעים תהליך מורכב וארוך, חשוב שתדעו מה טומן בחובו התהליך, והאם זה באמת צעד משתלם.

 

הרעיון מאחורי המושג

בשנת 2005 אישרה ממשלת ישראל את הקונספט המוכר לנו כתמ"א 38, תכנית מתארת ארצית שנועדה להבטיח חיזוק מבנים לאחר שהתגלה כי מבנים (ישנים) רבים אינם חזקים מספיק כדי להתמודד בפני רעידות אדמה, סכנה גדולה ללא ספק. על פי התכנית שאושרה, כל בניין שקיבל היתר בנייה לפני 1980 הוא בניין שיכול להיכנס לתכנית שתמומן על ידי היזם או הקבלן – במקום על ידי הדיירים עצמם.

 

העלאת ערך הנכס

בנוסף להגנה מפני רעידות אדמה, מבנים שנכנסים לפרויקט תמ"א 38 למעשה משדרגים משמעותית את המראה שלהם ואת ערכם, ולדיירים אף ניתנת האפשרות לתוספות בנייה. חשוב לזכור עוד שגם ללא אישור של כל דיירי הבניין יכול הפרויקט לצאת לדרך, בהנחה ואושר על ידי רוב של 66 אחוזים. היתרון של תכנית זו עבור הדיירים ברור למדי, שהרי ערך הנכס שלהם עולה, ומבחינת הקבלן זוהי תכנית אטרקטיבית לא פחות משום שהוא מקבל את האפשרות לממש זכויות בנייה נוספות ולמכור דירות חדשות שייבנו במסגרת המבנה החדש.

 

איך זה עובד בפועל?

חיזוק המבנים יכול להתבצע באחת משתי דרכים עיקריות. הדרך הראשונה כוללת חיזוק של המבנה הקיים תוך הוספת שטחים לצורך בנייתן של דירות חדשות למכירה. הדרך הנוספת תוביל להריסת המבנה הקיים ולבניית בניין חדש מהיסוד, בעוד דיירי הבניין זוכים להתגורר בסוף התהליך בבניין חדש לחלוטין. לכל

אחת מהדרכים הללו יתרונות וחסרונות משלה, וחשוב להבין אותם היטב. למשל, חיזוק המבנה (במקום הריסתו) ישפיע על איכות החיים של הדיירים בזמן העבודות ובעיקר הם עשויים להתמודד עם מגורים בתוך אתר בניה, אבל מנגד – גם אם היזם או הקבלן יקרסו כלכלית והפרויקט יתעכב, הדירות יישארו בידי הדיירים. בדרך החלופית אין ספק שהריסת המבנה ובנייתו מחדש היא יתרון גדול עבור הדיירים שזוכים לקבל דירה חדשה בבניין חדש, אבל לצורך העבודות הם יידרשו להתפנות מדירותיהם ואם הפרויקט ייפול בדרך הם עשויים להישאר עם מגרש נטול דירות. אם כן, שקלו את החלופות שלכם, שוחחו עם יזמים וקבלנים ונסו להבין מה באמת יתאים לכם וליתר דיירי הבניין.

 

למידה נוסף על התחדשות עירונית http://binyanir.co.il

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים