חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

בעין חינוכית / פ”ת

 

העולם הווירטואלי מספק מעין אשליה של עניין, ערך עצמי וסיפוק, הדומים מאוד לבלון נפוח המלא באוויר, אך למעשה ההתמכרות והשימוש המופרז במסכים כרוכים בחוסר אונים ובמצוקה 

 

לצערנו, ישנם ילדים/ות המקדישים זמן רב אחה"צ למשחקים וירטואליים  בטל. הנייד או במחשב . נושא זה צריך להיות תחת בקרת הורים בשעות אחה"צ.

במקרה שבו הצפייה במסכים גוזלת זמן יקר, וגורמת להפחתת הפעילות המשפחתית או פעילויות הפנאי בצורה משמעותית, עד כדי פגיעה בתפקוד במישורים שונים, ייתכן כי בהחלט מדובר בהתמכרות למסכים.

התמכרות למסכים, כשמה כן היא, היא שימוש מוגבר ומוגזם במסכים. (כל המסכים, החל ממסכי טלפונים חכמים, טלוויזיות, משחקי מחשב, טאבלטים, מחשבים ניידים, מחשבים נייחים, מחשבי כף יד, ועוד כל מכשיר המורכב ממסך מהבהב הטומן בחובו עולמות חדשים, נועזים, מסקרנים ומופלאים שכל קשר בינם לבין העולם האמיתי, מקרי בהחלט).

מה הם הנזקים של התמכרות למסכים?

ישנם ילדים ובני נוער שעלולים להגיע למצב שבו הם יושבים מול המסך שעות רבות ביממה. כתוצאה מכך ,מטבע הדברים ,כל תחומי החיים החשובים נזנחים. כך לדוגמה,,עבור רוב המכורים למסכים, ההתמכרות מספקת אשליה של קשר ותקשורת (בעיקר כשמדובר בילד /ה או נער /ה המבלים את רוב זמנם /ן ברשתות החברתיות או במשחקי מחשב קבוצתיים), אך הקשרים החברתיים האמתיים הולכים ונעלמים.

בנוסף לכך, העולם הווירטואלי מספק מעין אשליה של עניין, ערך עצמי וסיפוק, הדומים מאוד לבלון נפוח המלא באוויר, אך למעשה ההתמכרות והשימוש המופרז במסכים כרוכים בחוסר אונים ובמצוקה. תוצאות ההתמכרות: מהשמנה ועד לתפיסה מעוותת של המציאות. ההשלכות שיש להתמכרות למסכים צריכות להדאיג כל אחד מאיתנו: מבעיות בריאותיות שונות הנגרמות משהייה ממושכת מול המסכים, כמו בעיות עיניים, כאבי גב וצוואר, בעיות במפרקים והשמנה, ועד בעיות חברתיותורגשיות.

ההתמכרות גורמת לחוסר יכולת לדחות סיפוקים,לחוסר קשב, לניכור ולבידוד חברתי, כמו גם לחוסר תפקוד חברתי ולחוסר מעורבות בחיי המשפחה ו/או החברים.

נוכחות הורית חשובה בכלל ובמיוחד בהקשר של זמן מסכים.

מצופה כי ההורים יגבילו את זמן המסכים, יעזרו לילדיהם לבנות תכנון זמן נכון המשלב בסדר היום חוגים, תרבות ספורט, מפגשים עם חברים/ות והכנת ש"ב.

אכן , משימה לא קלה ,אך אפשרית.  כדאי לשוחח עם הילדים/ות על נזקי השימוש הרב במסכים.  לכתב יחד איתם/ן את סדר היום. לבנות "עוגת זמן יומית " ולבדק כמה זמן מוקדש לכל דבר . (ש"ב , חוגים, מפגשים חברתיים, זמן מסכים...).

רצוי שהטלביזיה והמחשב לא יהיו בחדרי הילד/ה. ההורים צריכים להיות מעורבים ומודעים כמה זמן הילד/ה משתמש בסמרט- פון .

עופרה דוד, יועצת חינוכית.Ofradavid10@gmail.com

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

 

מדורים