חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מהפרשה: בהר תשע”ו

 

או אז נגיע לשוויון אמיתי ולא יוצרו מעמדות של אדונים ומשרתים שהרי בשנת היובל מצווים אנו לשחרר את כל העבדים: ”כי לי בני ישראל עבדים”!

 

נושאים כלכליים מעסיקים אותנו  כמעט    כל הזמן. אם זה מחירי הדיור, בעיית זוגות צעירים ומחוסרי דיור.  מחירי ירקות ופירות ופערי התיווך. מאבקם של החקלאים מול   המוכרים במרכולים הגדולים וכן הלאה. מה כל זה קשור לפרשת השבוע?

פרשתנו פותחת בציווי על בעלי השדות להפסיק ממלאכתם אחת לשבע שנים. זוהי ההזדמנות מצוינת לכל אלו המתייגעים במשך כל השנה במלאכתם, לשכוח - למשך שנה – מן הטרדות הגשמיות, ולעסוק ברוחניות.

במשך שנה ניתנת הזדמנות לכל האוכלוסייה ליהנות בחינם כמעט, מפירות הארץ ומן היבול.  שלב נוסף קורה אחת לארבעים ותשע שנים אז מכריזים על שנת היובל . בה מחזירים את הקרקעות והנכסים לבעלים הראשוניים. למעשה גם בימינו אנו חותמים על הדירה בטאבו לארבעים ותשע שנים בלבד.

בתפיסה היהודית והאמונית הקרקע והרכוש לא שייכים לנו אלא לבורא. הדבר מדגיש את חובתנו לשמור את אדמתנו לדורות הבאים ובינתיים, אנו מצווים לעבוד את האדמה ולשומרה.  הרעיון מבוטא בפרשה במילים: "כי לי כל הארץ". רעיון זה חוזר על עצמו גם בדברי הנביא חגי שאומר:

"לי  הכסף ולי הזהב נאום השם"

גם בעל מזמור תהילים מכריז: "לה’ הארץ ומלואה. תבל ויושבי בה"

או אז נגיע לשוויון אמיתי ולא יוצרו מעמדות של אדונים ומשרתים שהרי בשנת היובל מצווים אנו לשחרר את כל העבדים: "כי לי בני ישראל עבדים"!

אומנם בעיניים מערביות ההוראה הזו נראית מוזרה ולא רלוונטית אך אם נחנך ונתחנך לאור תפיסה  זו  קל יותר  לדרוש מבעלי היכולת לתרום עוד ועוד לחברה. 

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים