חיפוש
 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

איך להבין את הילדים בגיל ההתבגרות

 

השאלה הנפוצה ביותר שאני שומעת כמטפלת כאשר מגיעים אלי הורים למתבגרים היא ” הוא מוציא ואותי מדעתי, לא אכפת לו משום דבר

 

השאלה הנפוצה ביותר שאני שומעת כמטפלת כאשר מגיעים אלי הורים למתבגרים היא " הוא מוציא ואותי מדעתי, לא אכפת לו משום דבר, לימודים לא מעניינים אותו, הוא נסגר בחדר, לא מספר לי כלום, בגדים נערמים על הרצפה בחדר שלו לגובה מדאיג...

מה עושים עם זה?

בהרצאות שאני מעבירה בהנחיית הורים אני מנסה לשחרר מעט מהלחץ בתחילת השיחה ומספרת בחיוך, אם ביד אחת יש לך שלושה תפוחים וארבעה תפוזים, וביד השנייה ארבעה תפוחים ושלושה תפוזים, מה יש לך בסה"כ? ובכן מתבגר אמיתי יענה לי שתי ידיים גדולות מאד. הורה אחד בקהל ענה לי ספק בצחוק "כן הם מתחכמים כל הזמן" עניתי "ואולי זה המקום של לחשוב מה שנקרא מחוץ לקופסה, יצירתי....?" כן נכון זה לא רק יצירתי יש שילוב של מרד והרגשת כל יכול של המתבגר שיוצרת את התשובות המתחכמות והאמירות של " אף אחד לא יחליט עלי, אני יודע כל מה שצריך".

הילד המתבגר נמצא בתקופה שבו הגיל היחיד שבו יכול אדם להיות 8 ימים מבלי שינה? המחשבות העיקריות שמטרידות את מחשבתו נוגעות רק בו ולא בסביבתו, המשפט " לא תחליט עלי" ששמענו בחיוך בגיל שנתיים חוזר לאופנה רק שאנחנו לא מחייכים כ"כ. הילד המתבגר נמצא בתקופה שבו מקום סביבתו הפרטי תמיד נראה שעבר פוגרום או שעבר ביקור של פורצים עקשנים במיוחד. אם כל זה מוכר ברוכים הבאים לגיל ההתבגרות של ילדכם.

 

בשפה טיפולית חינוכית ילדינו קצת מזכיר אדם אגוצנטרי, מרדן ומחפש עצמאות ומשמעות ובטוח שהוא יודע הכל. כדי שנדע להתנהל בתוך העולם החדש של גיל ההתבגרות, כדאי שנזכור כמה עובדות 

 גיל ההתבגרות זו תקופה של שינויים מהירים. 

התפתחות גופנית כגון מאפייני משניים,חלוקה שינויים פיזיים אצל המתבגר כגון מסה שונה של שרירים ורקמות שומן, צמיחת שיער,התפתחות בית חזה נשי וכתפיים רחבות, שינוי קול,עור,ובלוטות זיעה.ההתפתחות הקוגניטיבית מדברת על ירידה בפלסטיות של המוח (ירידה בהכלת תפקודים חדשים)התמחות המספירית (התמקדות במוח שמאל כשפה או במוח ימין כיכולת מרחבית ויצירתיות). מעבר ליעילות על חשבון גמישות. מעבר לחשיבה היפותטית-דדוקטיבית (לוגיקה).אם משה רוצה לדבר עם האחראי והאחראי הוא דוד, מכאן נובע שמשה רוצה לדבר עם דוד אבל יתכן שמשה לא אוהב את דוד?..חשיבה מטה קוגניטיבית- חשיבה על החשיבה של עצמינו.

במחקר על התנהגות ילדים בגיל ההתבגרות מצאו שאחוז דרגת הקונפורמיות בקבוצת השווים בין בתי ספר חטיבות ביניים הגבוה ביותר קיים אצל ילדים בגיל ההתבגרות המוקדמת – חטיבת ביניים . בשלב של התבגרות מוקדמת קיים בין הורים וילדים כבוד וקשר חזק. עקב שינויים ברמת ההבנה של הילד, חשיבה היפותטית וחקירת אי התאמות וסתירות מאפשרת לילדים צפייה מראש של התנהגות הורית בשלב של התבגרות מאוחרת תיתכן התנגדות, ציפייה ליחסים שוויוניים וליתר עצמאות.

 ילדים בגיל ההתבגרות מתחלקים לבעלי מוקד שליטה פנימי – ההצלחה תלויה בי ולבעלי מוקד שליטה חיצוני – כל מה שאומר ואעשה לא ישנה דבר (מזל, המורה).

הנושא המגדרי משמעותי בגיל זה , בנות רבות מוותרות על תחום לימודי ריאלי כיון שהן לא מאמינות כי הן יכולות להיות טובות בתחום זה. התחום נחשב כתחום חזק של בנים. למרבה ההפתעה ממצאי מחקר      מצאו ממצאים אפילו הפוכים.(Entwise’1990 ) שפורסמו בירחון המדעי    

יש לנו הרבה מה להבין את הילדים שלנו כדי שיקשיבו לנו כך שנוכל לייצר קשר בונה תומך ומשתף. הדרכת הורים עם מתבגרים יכולה לתת להורה כלים להבנה טובה יותר ולמתבגר מודעות גבוהה יותר ובכך ליצור גשר טוב לקשר חשוב!

אז קחו נשימה עמוקה, התייעצו עודדו והדרך תהיה נינוחה ובריאה יותר.

הכותבת: עופרה רוזנפלד – מילת. פסיכותרפיסטית והנחיית הורים אדלר מטפלת ב NLP ודמיון מודרך, פסיכותרפיסטית גופנית

www.milat.co.il

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים