חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

זכויות יוצרים: עושקים את העסקים הקטנים

 

בעלי העסקים בעיר נדרשים לשלם כ-10,000

 

לשכת המסחר ירושלים פנתה היום באמצעות עו"ד סער גרשוני, אל הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ, בדרישה להסיר לאלתר את דרישתם מבעל מסעדת חומוס הלל לשלם מעל 2,000 ₪ בגין זכויות יוצרים, כביכול.

נציין כי לאחרונה קיבלו מאות בעלי עסקים דרישות תשלום עבור השמעה פומבית, כביכול, של מוסיקה. מדובר במגוון עסקים ובהם: מכולות, חומוסיות, פיצוציות, מספרות וכיו"ב עסקים קטנים, בהם הרדיו משמש להנאת העובדים והבעלים. 

נשיא לשכת המסחר בירושלים, דרור אטרי: " עם כל הכבוד, זכויותיהם של העצמאים ובעלי העסקים אינם דבר של מה בכך, ולשכת המסחר לא תיתן כי ירמסו ברגל גסה. מי שבא לנגב חומוס, או להסתפר, לא בא כדי לשמוע מוסיקה. מדובר בדרישה תמוהה, חסרת כל בסיס והגיון, בחסות החוק".

מבדיקה שערכה לשכת המסחר מסתבר כי בעלי העסקים נדרשים לשלם כ-2,000  ל-4 גופים שונים, בהם: הפדרציה, אקו"ם – אגודת הקומפוזיטורים, עיל"ם – עמותה ישראלית לזכויות המוסיקאים ואשכולות – זכויות אמני ישראל וייצוג אמנים. בסך הכל נתבע כל בעל עסק קטן לשלם כ-10,000 ₪ בשנה, עבור זכויות יוצרים.

במכתבו לפדרציה ציין עו"ד גרשוני: " יובהר כי לא מדובר בביצוע פומבי, בהתאם לסעיף 13 לחוק זכות יוצרים: ביצוע פומבי של יצירה הוא השמעתה או הצגתה בציבור, במישרין או באמצעות מכשיר.

קיים מגוון רחב ביותר של דוגמאות להשמעה פרטית, ההופכת, ללא רצון המשמיע ובעל כורחו של השומע, להשמעה פומבית ואף על פי כן איננה נחשבת לכזו".

עו"ד גרשוני מסביר: "בעל חנות מכולת, המבדר עצמו בהאזנה לרדיו, למרות שהלקוחות המגיעים לחנות שומעים גם הם את הרדיו. השמעה זו לא תחשב כהשמעה פומבית".

אטרי: "לשכת המסחר בירושלים רואה בחומרה רבה את דרישות התשלום המוגזמות. לפני כשבוע ערכה הלשכה כינוס חירום, והעלתה את נושא חוק התמלוגים וזכויות היוצרים בפני יו"ר השדולה לירושלים והשדולה לעסקים קטנים ובינוניים בכנסת, ח"כ אראל מרגלית. אנו דורשים כי המחוקק יעשה סדר בנושא, וישנה הן את הקריטריונים בגינם נגבה ההיטל, והן יאחד את התשלום לגוף סוברני אחד.

ריבוי הגורמים האמונים על אכיפת החוק, ויכולתם להטיל על העסקים קנסות גבוהים חסרי כל פרופורציה, בסכומים של 10,000 – 20,000 אלף ₪ ללא הוכחת נזק, על כל הפרה בודדת, יביא לקריסה של המגזר העסקי".

לפרטים נוספים: דוברת לשכת המסחר דפנה לוי 054-3050581

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

 

מדורים