חיפוש
 
לדף הבית >>     כלכלה עסקים וקריירה >>

הצהרת הנשיא טראמפ והכלכלה

 

נשיא לשכת המסחר דרור אטרי במאמר מיוחד לרגל הכרזתו של הנשיא טראמפ המכיר בירושלים כבירתה של ישראל. להכרזתו של הנשיר האמריקני השלכות מדיניות ופוליטיות אבל גם כלכליות ועסקיות.

 

נשיא לשכת המסחר  דרור אטרי במאמר מיוחד לרגל הכרזתו של הנשיא טראמפ המכיר בירושלים כבירתה של ישראל. להכרזתו של הנשיר האמריקני השלכות מדיניות ופוליטיות אבל גם כלכליות ועסקיות.

מצורף לעיונכם המאמר שפורסם באתר מחלקה ראשונה - news1

לפני ימים אחדים הכריז הנשיא האמריקני דונלד טראמפ את הכרזתו ההיסטורית. בשונה מכל מיני עיתונאים ופרשנים שעיוו פניהם ועקמו אפיהם אצלנו בלשכת המסחר ירושלים השמחה היא דווקא אמתית וכנה, ואנו שמחים שמחה גדולה בשמחתה של העיר שעשתה עוד צעד חשוב לעבר הצבתה בשורה אחת עם כל ערי הבירה בעולם. המקום לו היא ראויה, בנינו, זה המקום לו היא ראויה כשלושת אלפים שנה לפני הרבה ערי בירה אחרות בעולם.

אבל לאחר שקיפלנו את הדגלים עם הפסים והכוכבים וטאטאנו את הקונפטי מרחבת הריקודים כדאי לבחון את הדברים ולצייר לעצמנו תמונת מצב גם מהזווית הכלכלית עסקית.

לאזרחי ישראל ברור כי ירושלים היא עיר הבירה. האמנם? הדברים אולי נכונים במישור הלאומי, דתי, ערכי. ספק אם ניתן לקבוע קביעה נחרצת זו גם במישור הכלכלי. ניתוח פשוט של תמונת המצב העסקית בישראל מגלה ששבעים וחמישה אחוזים מהעסקים בישראל מרוכזים בגוש-דן-תל אביב וסביבתה. על-פי נתוני הלמ"ס לשנת 2016 ירושלים היא לא רק אחת הערים העניות בארץ, אלא שהיא גם הולכת ויורדת בדירוג הארצי. בין השנים 2008 ל-2013 היא ירדה מהאשכול הרביעי לשלישי. התכניות עליהן מדברים מזה כשנה בעירייה אומנם נותנים מקום להרבה אופטימיות - פארק היי-טק, מגדלים חדשים, קריית עסקים בכניסה לעיר והרכבת- סוף-סוף הרכבת החדשה, יכולים להניע כאן תהליכים חיוביים שישנו את מגמת הגרפים הלא מחמיאים אבל הדרך לביצוע עוד ארוכה.

אז על מה השמחה הגדולה? ובכן לצד ההישג המדיני החשוב, למהלך של העברת השגרירות האמריקנית לבירה גם השלכות כלכליות שראוי לתת עליהן את הדעת. שגרירות ארצות הברית היא איננה עוד משרד קונסולארי במשרד של שני חדרים בבניין משרדים. זהו מרכז עצבים אדיר המאכלס בתוכו עשרות עובדים ומעסיק במעגלים השני והשלישי עוד מספר גדול הרבה יותר. השטח אותו תצטרך ממשלת ארצות הברית לרכוש או לחכור יהיה גדול. עובדי השגרירות יתגוררו מן הסתם בשטח העיר וישכרו דירות מתוך המאגר הקיים שממילא אף פעם לא עומד בביקושים האדירים לה זוכה העיר מצד יהודים מהארץ ומהעולם.

אבל לא רק היבטים נלד"ניים יהיו למהלך אלא גם עסקיים. כל נותני השירותים - בינוי, תחזוקה, מזון, הסעדה, אירוח משלחות, ביקורים מקצועיים ממדינת האם הגדולה, כל אלה יזרימו כסף טוב לפעילות העסקית של העיר. חשבו רק על צי המכוניות המלווה את השגריר בכל תנועה שלו בארץ- על שלל יועציו ומאבטחיו. למכונאי הבירה יש סיבה טובה לחייך.

השגריר ופמלייתו יעשו טוב לעיר אם וכאשר יעברו לכאן. אך ראוי לשאול שאלה את אנשי העיר. מה אתם עושים כדי להשיב את ירושלים לראש טבלת הערים המובילות? האם אתם עצמכם מתייחסים אליה בצורה לה היא ראויה?

בשבוע שעבר נפגשתי במסגרת פעילות לשכת המסחר אשר בראשה אני עומד עם גורם בכיר בתעשיית ההיי-טק המקומית. אותו חבר לשכה אמר את הדברים נכוחה: "יש לנו מאות חברות שפועלות בהר חוצבים - קריית ההי-טק של העיר. חלקם בתחומים הכי חמים ובאמתחתם פיתוחים פורצי דרך בחדשנותם, ועדיין הם עצמם מתייחסים אל עצמם ואל סביבתם כאילו שהם אורחים כאן- נציגים של ספינת האם תל אביב. הם יעמדו בקשר יום יומי עם עמיתיהם התל אביביים, אבל לא מכירים, ובקושי טורחים אפילו להכיר את השכן שלהם שבלא מעט מקרים עוסק בתחומים משיקים לשלהם". בכוחותיו הדלים הוא עמל כדי לגבש את קהילת ההיי-טק המקומית. גם אנו ראשי הלשכה עמלים על כך יום יום. אבל כאן המקום כאן הזמן לצאת בקריאה לכל חברינו בני העיר- ירושלמים הרימו ראש! גם אם כל מדינות העולם ילכו בעקבות ארצות הברית ויעתיקו את מושבן לירושלים זה לא יהפוך אותה לעיר בירה אם אתם עצמכם תמשיכו להתייחס אליה ואל עצמכם כאל פריפריה עסקית-כלכלית.

בניגוד למה שעלול חלילה להשתמע אני מאוד אופטימי. יום יבוא והתכניות שהיום קיימות רק על הנייר תהפוכנה למציאות. קריית הממשלה ההולכת ומחדשת את פניה, קריית העסקים בכניסה לעיר ומרכז ההיי-טק שאת הסנונית הראשונה שלו חנכנו באזור התעשיה תלפיות עוד יביאו את בירתנו למקום לו היא ראויה. עוד נכונים לנו ימים גדולים וטובים. אבל אם נפעל נכון, או נכון יותר לומר אם נתחיל לחשוב נכון ובהמשך נפעל נכון- הימים הגדולים הללו עוד יבואו מהר משניתן לחשוב.

 

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

 

מדורים