חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

בעלי החיים לעזרת בעיות קשב וריכוז

 

כיצד בעלי חיים מסייעים באיתור בעיות  קשב וריכוז של ילדים כבר בכיתה א’?  לילך שמואלי ילוז, מטפלת בעזרת בעלי חיים ממושב משמר השבעה, מלמדת ילדים ובני נוער להתחבר לעולם הרגש. הטיפול בעזרת ארנבים, שרקנים ותוכים מועבר במבנה מיוחד עשוי עץ טבעי, שנבנה מסביב לעץ פקאן עתיק של סבה

 

הטיפול בעזרת בעלי חיים מסייע לאתר בעיות קשב וריכוז אצל ילדים כבר בכיתה א’, ואף מעודד את הילדים המוצפים רגשית לתקשר אל העולם, מעבר לבהייה במסכים. לכן חשוב מאוד שהורים לילדים בכיתה א’ ידאגו לצמצם את הפערים של ילדיהם כבר בשלב זה של הלימודים בבית הספר היסודי, במקום להזניח קשיים אלו או לטפל בהם באמצעות שימוש באפליקציה שמגבילה את החוויה של הילדים למרחב וירטואלי קר ומנוכר. כך אומרת לקראת שנת הלימודים החדשה לילך שמואלי ילוז, הבעלים של חוות הפקאן במושב משמר השבעה.

שמואלי ילוז, המטפלת בעזרת בעלי חיים במגוון בעיות של ילדים ובני נוער, מציעה לחבר בין דור המסכים הנוכחי לבין עולם הרגש על ידי בעלי החיים. ולצורך כך, היא קוראת להורים לילדים בכיתה א’ להפנות את ילדיהם לאיש מקצוע, "שיידע לחזק את הילד ולהקנות כלים להתמודדות עם קשיים בעולם האמיתי, בדגש על פיתוח מיומנויות חברתיות ולעזור לו להרגיש תחושת מסוגלות ולחוות חוויות הצלחה רבות ומשמעותיות". את דבריה של שמואלי ילוז מחזקים ממצאי מחקרים רבים, המוכיחים שמגע של בעלי חיים משחרר הורמונים שגורמים לרוגע של בני האדם. כך למעשה, לבעלי החיים יש השלכה על כוחות הריפוי של המטופלים והם גם מסייעים לחיזוק הבריאות של אנשים מבוגרים.

לילך ובעלי החיים (צילום: יהורם גלילי)

לדברי שמואלי ילוז, לבני הדור הצעיר היום יש בעיות קשב וריכוז רבות, כאשר קיים קושי משמעותי להיות ממוקדים בדבר אחד כשברקע יש דברים נוספים. היא מציינת כדוגמה את המשחק הפופולרי באפליקציית "פוקימון גו", שאותו היא מכנה: ’חטא כפול’. "זה לא רק להגיד שיש פוקימונים וירטואליים במקומות שבהם יש בעלי חיים אמיתיים, כמו למשל אצלי בחווה", היא אומרת, "אלא להתעלם מבעלי החיים האמיתיים וללחוץ על כפתור וירטואלי כדי ללכוד בעלי חיים וירטואליים".

בעלי החיים והטבע היו חלק בלתי נפרד מחייה של לילך שמואלי ילוז, מאז שנולדה במושב משמר השבעה הממוקם סמוך לצומת בית דגן. היא דור שלישי במושב משמר השבעה לצד שני אחיה: אלעד וספיר. לה ולבעלה איתי יש שני ילדים: מור שנקראה על שם סבה מרדכי ז"ל, ועידו אלי שנקרא על שמם של סבתה עדה ואלי ילוז ז"ל, חמה האהוב. לפני מספר שנים החליטה לעסוק בטיפול בעזרת בעלי חיים, שנעשה במקום ייחודי – חוות הפקאן הנמצאת על נחלה חקלאית שהייתה שייכת לסבה ולסבתה, בתוך מבנה מיוחד עשוי עץ טבעי הבנוי מסביב לעץ הפקאן, שסבה המנוח נטע במאה הקודמת. חוות הפקאן מונגשת וזמינה לילדים ולבני נוער בעלי צרכים מיוחדים.

שמואלי ילוז מרצה במושגי יסוד ותיאוריה בפסיכולוגיה במכללתMY DOG הפועלת בבית החולים הווטרינרי בבית דגן, שהוא שלוחה של האוניברסיטה העברית בירושלים. לטענתה, שגרת היום של הדור הנוכחי המכונה: "דור המסכים"  מבוססת בעיקר על צפייה קבועה במסכים, ובעקבות זאת התקשורת בין הילדים ובני הנוער הופכת לקרה ומנוכרת, במקום לבינאישית וחמה.

שמואלי ילוז: "המטרה שלי בעזרת הטיפולים שאני מעבירה בחצר החווה, היא להפעיל את חמשת החושים ולהזכיר לילדים ולבני נוער מיהם ומה מחכה להם מחוץ למסכים. הטיפול בעזרת בעלי חיים מעניק למטופלים הצעירים רוגע, שלווה, חום, אהבה, ומחברם למהותם האמיתית, ללא הסחות דעת, עם תחושה שהם יכולים ומסוגלים. זאת בניגוד לרשתות החברתיות, כמו: פייסבוק, אינסטגרם וסנאפ צ’אט,  שהפרסומים בהן נועדו בעיקר לצבור כמה שיותר לייקים. כך בעצם נוצרת תחושה מזויפת של אהבה, אבל זה בעצם לא הדבר האמיתי, אלא חלק מתרבות האינסטנט כי אין דבר שמשתווה לחבר שנותן חיבוק, מסתכל לך בעיניים ומדבר איתך. תלות זו בלייקים מאוד בעייתית, ואף גורמת לתקשורת בינאישית קלוקלת מאוד. זה בא לידי ביטוי בכך שפעמים רבות, כשהילדים ובני נוער נפגשים האחד עם השני לא קיים אצלם דבר מלבד שיח קורקטי ואינפורמטיבי, כל אחד מהם שקוע בסמארטפון שלו".

שמואלי ילוז מטפלת בעזרת בעלי חיים בילדים ובילדות עם הפרעות רגשיות, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ילדים שחוו אובדן, דחייה חברתית, אלימות – בבית או בבית הספר, התקפי זעם, בילדים על הרצף האוטיסטי בתפקודים שונים, ועוד. יעילות הטיפול בעזרת בעלי חיים היא הודות לכך שהמטופלים הצעירים מרגישים שבנוכחות בעלי החיים הם יכולים לקלף מעליהם את שכבות ההגנה שהם עוטים על עצמם, כאשר אחד הכלים המצוינים שבעלי החיים בחוות הפקאן נותנים במפגשים הטיפוליים הוא יכולת השימוש מולם במנגנון ההשלכה – מנגנון הגנה אישי שבו האדם משליך תכנים, חרדות, רגשות או דחפים אסורים וקשים אל עבר העולם החיצוני – בני אדם או בעלי חיים. פעמים רבות משמשים בעלי חיים בתהליך הטיפולי כדמויות, שניתן לעשות עליהן את ההשלכה, ובדרך זו יכולים הילדים לדבר על התכנים ללא חשש לפגיעה משמעותית או חשיפה של הפנימיות שלהם.

כך למשל, ילד שחווה דחייה חברתית קשה אמר לשמואלי ילוז במהלך הטיפול שהתוכון בלו בודד מאוד ושהחבורה לא מקבלת אותו ו׳מתעלמת ממנו׳. הוא ביקש לצייר את בלו ולכתוב עליו סיפור, וכך השליך על התוכון את המציאות הקשה שהוא חווה. באחד המפגשים גילה הילד, להפתעתו, שבלו עומד על ענף ביחד עם שאר התוכונים, ומשם בעצם החל השינוי שלו בראיית המציאות שלו והאמונה שלו ביכולת לשנות את הדברים. במקרה אחר מטופלת אוטיסטית בתפקוד בינוני הרגישה חופשיה ורגועה אצלה בחצר החווה, עד כדי כך שבפעם הראשונה בחייה היא יצרה קשר עם ילדה שאינה מכירה, ובכך הצליחה לרגש את כל הסובבים אותה ובעיקר את בני משפחתה הקרובים.

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

 

מדורים