חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

בקעת אונו - עד כמה היישוב שלכם חזק?

 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה ביום רביעי את דרוג היישובים במדינה לפי אשכולות. סביון נותר היישוב החזק בישראל ויחד עם כפר שמריהו חולק  את האשכול העשירי. קרית אונו, גני תקווה ויהוד באשכול השמיני. אור יהודה בחמישי

 

אחת לכמה שנים מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) את הדירוג החברתי-כלכלי של היישובים בישראל ומחלקת 255 יישובים ומועצות אזוריות שנכללים ברשימה לעשר אשכולות בסדר עולה – האשכול הראשון הנמוך ביום והעשירי – הגבוה ביותר.

ביום רביעי פרסם הלמ"ס את הדרוג בהתייחס לנתוני 2013, חמש שנים אחרי פרסום הדרוג הקודם. יישובי בקעת אונו ביצעו התקדמות יפה בשנים האחרונות שמתבטאת גם בדרוג בין היישובים.

באופן לא מפתיע היישוב החזק בישראל הוא סביון, שיחד עם כפר שמריהו חולק את האשכול העשירי שמראה על יישוב איתן עם מעמד סוציו-אקונומי גבוה. הדבר נבחן על ידי שקלול של משתנים כמו רמת חיים והכנסה, תעסוקה וכן חינוך והשכלה.

קרית אונו, הסמוכה לסביון נמצאת באשכול השמיני ובמקום ה-242 בין היישובים, באותו אשכול נמצאת גם גני תקווה (229), הזרוע השלישית במשולש שליד צומת סביון.

ההתפתחות של יהוד-מונוסון בשנים האחרונות, שמספר תושביה כבר נושק ל-30 אלף, מתבטאת גם בטבלה הזאת והיא עלתה מהאשכול השביעי לשמיני – אמנם חלק מהעלייה מוסבר באיחוד בין יהוד לנווה מונוסון ב-2003, אבל העלייה המתמדת רומזת גם על עלייה באיכות החיים והחינוך בעיר.

מבין ערי בקעת אונו נמצאת אור יהודה באשכול החמישי בלבד ובמקום ה-142 – מבחינת הטבלה מדובר בעלייה של 4 מקומות – אבל העיר עדיין באשכול נמוך יחסית שמעניק לה אמנם הטבות ומענקים מהמדינה – אבל גם רומז על כך שלראשת העיר, ליאת שוחט, מחכה עבודה רבה.

דירוג הישובים בישראל לפי מצב חברתי-כלכלי מתבצע מדי כמה שנים, כדי לחלק את הישובים לאשכולות. האשכול החברתי-כלכלי שאליו שייך ישוב או רשות מקומית משחק תפקיד חשוב בקביעת רמת הזכאות שלו לסיוע מהממשלה. ממשלת ישראל, דרך תקציבי משרדי הממשלה השונים, מעניקה סוגים שונים של סיוע לרשויות מקומיות שמדורגות באשכולות נמוכים.

הסיוע הנפוץ ביותר הוא מענקי האיזון, שנועדו לאפשר לאותן רשויות חלשות לספק רמת מינימלית של שירותים שהמדינה רוצה שלכל האזרחים תהיה גישה אליה (חינוך, ביוב, איסוף אשפה וכדומה). גובה המענק מושפע הן מהאשכול שאליו שייך הישוב והן מפרמטרים נוספים, כמו היקף ההכנסות מארנונה, מספר הגמלאים או הילדים ברשות המקומית ועוד..

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

 

מדורים