חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

סיפור לשבת: כי תצא

 

הגענו למודיעין לפני כעשרים שנה . רק בית כנסת אחד מעורב מנוסחים שונים פעל בשכונה.  האמת קצת התאכזבתי כשהמניין האחיד התפצל לשלושה נוסחים שונים: ספרדי, תימני, ואשכנזי. כיום במיוחד בימי חול אני ”שוחה” ומשתתף בשלושתם.

 

הגענו למודיעין לפני כעשרים שנה . רק בית כנסת אחד מעורב מנוסחים שונים פעל בשכונה.  האמת קצת התאכזבתי כשהמניין האחיד התפצל לשלושה נוסחים שונים: ספרדי, תימני, ואשכנזי. כיום במיוחד בימי חול אני "שוחה" ומשתתף בשלושתם.

מי שחי על פי הלוח העברי מתרגש  מתחילת חודש אלול  יותר מאשר רוב הקוראים המתרגשים מהראשון לספטמבר. נכון הילדים (והנכדים) חוזרים סוף -סוף למסגרת לימודים אבל בבתי הכנסת השונים כבר מורגשת אווירת אלול . מי בשעות הבקר  עם ההשכמה לאמירת הסליחות ומי בשמיעת השופר, כל קורא יודע שישנם נוסחים שונים ומנגינות שונות לתפילות בימי חול ושבת וכמובן  בימים הנוראים.ולכל בית כנסת חשוב שתהייה מסורת .

כל אחד ניזכר בערגה בתפילה אליה  מתגעגע. אבל ישנם כמה –כמוני-  שהסתגלו למעברים  מנוסח אחד לשני או לשלישי בהתאם לנסיבות.

גדלתי בבית שאבי ע"ה שימש כחזן  וכבעל קורא בתורה וכמובן אהבתי את סגנונו המהיר והבהיר.  בארבעה שנות התיכון בפנימייה המנגינה נשתנתה והתרגלתי אליה וגם  נהניתי מהשירה בעיקר בלילות שבת. בצבא, לא התחברתי לתפילות המהירות ולנוסח של בני הישיבות שהגזימו באיטיותם.

עם תחילת שליחותי הראשונה ולפני שהתבקשתי –על פי החוזה- להיות החזן בימים הנוראים  זימנתי את  הגבאים לפגישה. וכשהם הגיעו הופתעו לראות ארבעה מחזורים לראש השנה ומכשיר  הקלטה  על השולחן במשרדי.(טייפרקורדר עם קלטת) לאחר   מבטי ההשתאות ביקשתי מהם לשיר לי חלקים מהתפילה כפי שהם נוהגים לשיר בראש השנה.

הם החלו לצחוק: מה כל כך מוקדם? יש הרי עוד שלושה שבועות!

הסברתי להם שברצוני ללמוד היטב את נגינותיהם על מנת שיוכלו להצטרף אלי.  הרי איני הולך לשנות את הנוסח שלהם. וכך אומנם עשינו  בשלוש פגישות, ומה רבה הייתה הפתעת המתפללים, והיו כמה ששאלו אותי איך ידעתי את המנגינות "שלהם"? כל אדם שר מה שלמד בבית הוריו,.במיוחד בחגים שהרי עדיין לא הגענו לנוסח אחיד ולמגינה אחידה,

שבת שלום.חיים דברת

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

 

מדורים