חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

ראשי הרשויות - לחלק את הכנסות נתבג

 

אור יהודה, יהוד-מונוסון, לוד, עמק לוד וחבל מודיעין הגישו בקשה רשמית לשר הפנים, אריה דרעי, להורות לוועדת הגבולות האזורית לבדוק חלוקת הכנסות מהשטח הגלילי בו מצוי שדה התעופה לטובת הרשויות הסובבות אותו

 

פורום ראשי רשויות עוטפות נתב"ג מגביר את המהלכים כנגד רשות שדות התעופה, והפנה בקשה רשמית לשר הפנים, מר אריה דרעי, לחלק את ההכנסות מהשטח הגלילי בנתב"ג. את היוזמה מקדמים חמשת ראשי הרשויות המקיפות את נתב"ג: ראש עיריית אור יהודה, עו"ד ליאת שוחט, ראש עיריית יהוד-מונוסון, עו"ד יעלה מקליס, ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, שמעון סוסן, וראש המועצה האזורית עמק לוד, דוד יפרח.

"אין חולק שמיקומו של נמל התעופה גורר פגיעות קשות ביישובים המקיפים אותו", כותבים החמישה לדרעי. "פגיעות אלו מתבטאות בנזקי רעש קשים, נזקים סביבתיים (רעש, זיהום אויר ועוד), ונזקים כלכליים עצומים. על ישובי ’עוטף נתב"ג’ מוטלות הגבלות קשות בניצולי הקרקע והגבלות גובה. הגבלות אלו יוצרות מאזן שלילי של ממש בהכנסות מהאגרות והיטלים וכן מהשבחה, בהשוואה אל רשויות אחרות שאינן גובלות בנתב"ג, מעבר כמובן, למחירי הבסיס של נכסים".

חמשת ראשי הרשויות מדגישים כי חל גידל בכמות הרשויות הסובבות את נתב"ג ובמספר התושבים שלהן: "הגידול בהיקף האוכלוסייה מחייב את הרשויות המקומיות בפיתוח מקורות הכנסה שתאפשר בידן אספקת שירותים

הולמים וראויים לתושביהן. המציאות הכלכלית שבה פועלות הרשויות המקומיות המקיפות את נמל התעופה בן גוריון מורכבת ומסובכת, רוב התושבים במצב סוציו-אקונומי בינוני-נמוך והרשויות נזקקות לתקציבים עצומים כדי להעניק שירותים בסיסיים לתושביהן".

 

חמש הרשויות מציינות עוד את מגבלות הבנייה החמורות המושתות על חלקים נרחבים מתחומי הרשויות: "מגבלות הגובה מונעות את פיתוחן של הרשויות, לדוגמה: מגבלות הרעש מחייבות פינוייה של שכונה שלמה באור יהודה (השכונה הוגדרה כבלתי ראויה למגורים), וכן אסורה כליל בניה בחלק מיישובי המועצה האזורית עמק לוד. שנית, קיימת פגיעה בשל התחרות הבלתי הוגנת עם רשות שדות התעופה  המעמידה קרקע זמינה לעסקים ואף אינה מחייבת אותם בתשלומי אגרות ומיסים עירוניים".

 

בסיום מכתבם, מבקשים שוחט, מקליס, רביבו, סוסן ויפרח משר הפנים כי יורה "לוועדת הגבולות האזורית לבדוק חלוקת הכנסות מהשטח הגלילי בו מצוי נתב"ג לרשויות  הסובבות אותו ונפגעות ממנו. זו בקשה מידתית וצודקת המבוססת על העיקרון של צדק חלוקתי בפרט, שכן רשות שדות התעופה נהנית מהכנסות עצומות ולא סופגת, לא במעט, מהנזק העצום שנוצר בעקבות פעילותה השוטפת. חלוקת הכנסות שכזו תיתן בידי הרשויות המקומיות מקורות הכנסה נוספים להן הן נזקקות על מנת לספק שירותים הולמים לתושביהן, חלף למגבלות הפיתוח המושתות עליהן ועל מנת להימנע מהתחרות הבלתי הוגנת הנוצרת מכך שבשטח נתב"ג לא מוטלים תשלומי ארנונה ואגרות המוטלות על מחזיקים בתחומי הרשויות המקומיות השונות". 

 

קצת רקע 

פורום ראשי רשויות עוטפות נתב"ג הוקם במטרה להביא לצדק חלוקתי בנוגע להכנסות המגיעות משדה התעופה. מטרת הפורום היא ליצור חזית משותפת ושיתוף פעולה אזורי לטובת האינטרס המשותף של תושבי הרשויות המקיפות את נתב"ג כנגד רשות שדות התעופה הנחשבת לגוף עשיר מאוד. ראשי הרשויות החליטו ליזום אל מול משרד הפנים הקמה של ועדת גבולות שתבחן את השטח הגלילי (שטח שחסר שיוך מוניציפלי) של נמל התעופה ולא פחות חשוב מכך את חלוקת ההכנסות ממנו. בכל מקרה, בכוונת ראשי הרשויות לוודא כי כל בנייה בשטחי נתב"ג תהיה לייעודי תעופה בלבד ובאופן שלא יפגע באזורי התעסוקה הנמצאים ברשויות הסמוכות.

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים