חיפוש
 
לדף הבית >>     תרבות ופנאי >>

כשמילים ומוזיקה מחברות מזרח למערב

 

הסופר דודו בוסי והמוזיקאי שחר כהן בערב משותף – ”פרא אציל בסולו עראק”. באירוע יקריא בוסי טקסטים מהם המתארים מתח וחיבור בין עדתיים בישראל, לצלילי הגיטרה של שחר. כהן יבצע שירים מאלבומיו המשלבים רוק עם צליל מזרחי.....

 

הסופר דודו בוסי והמוזיקאי שחר כהן בערב משותף – "פרא אציל בסולו עראק". באירוע יקריא בוסי טקסטים מהם המתארים מתח וחיבור בין עדתיים בישראל, לצלילי הגיטרה של שחר. כהן יבצע שירים מאלבומיו המשלבים רוק עם צליל מזרחי, ויתארחו הזמרת ונגנית העוד שיפרה פרץ ודורית פרידמן, זמרת הליווי של גבי שושן, שתבצע עם כהן את החידוש שלו ל"בראשית"

"הקללות הגזעניות הן לא בדיוניות, יש דבר כזה בחיים, לא המצאתי שום דבר. יש עירקים שמתנשאים על מרוקאים, מרוקאים שמתנשאים על טורקים, טורקים שמתנשאים על תימנים ותימנים שמתנשאים על כולם. לא ניסיתי לייפות או להסתיר את העובדה המחורבנת הזאת".

את הטקסט הקומי והמרענן בשיח המזרחי מתוך הספר "פרא אציל", יקריא הסופר דודו בוסי לצלילי הגיטרה של המוזיקאי והזמר שחר כהן באירוע "פרא אציל בסולו עראק". במופע ראשון בסדרה שיתקיים ביום חמישי הבא, 1.12 בספרייה העירונית בקרית אונו ירצה בוסי על ספריו וכהן יבצע שירים מאלבום הבכורה ומאלבומו השני שייצא בקרוב. מדובר בערב מיוחד, המשלב בין סופר למוזיקאי ובין מזרח למערב.

דודו בוסי יספר באירוע את סיפורו האישי דרך חוויות שצבר, כיצד הגיע לכתיבה ויקריא מיצירותיו. בוסי זכה בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים וכתב חמישה ספרים, ובהם "פרא אציל" שמביא את הווית ילדותו בשכונת התקווה וזכה לביקורות משבחות, מוכר גם מהופעתו בתוכנית הטלוויזיה "מחוברים".

במופע יקריא בוסי קטעים מספריו "הירח ירוק בוואדי" ו"פרא אציל", כאשר כהן ילווה בקטעים מוזיקליים שהכין במיוחד לערב, בנוסף ירצה דודו  על תהליך הכתיבה. בוסי מספר כי החיבור בינו לבין שחר כהן נוצר בעקבות תגובתו לפוסט שהעלה כהן בפייסבוק, שבו הביע את התרשמותו מלהיט אלבומו של כהן "סולו עראק" ותמך באלבומו החדש בהד-סטארט (פרויקט מימון המונים בו גייס כהן בהצלחה כספים להשלמת אלבומו החדש).

בוסי: "בהמשך נוצר קשר ביני לבין כהן, שהציע לי לשתף פעולה עם טקסטים מהפרוזה ולא דווקא מהשירה. האירוע בקרית אונו יהיה טבילת האש שלנו ויהיה דבר חדש עבורי וחיבור מוזיקלי מאוד מעניין. זאת במיוחד לאור העובדה שהכתיבה שלי היא פרוזה ולא שירה, והיא תלווה במוזיקה. במידה והאירוע יהיה מוצלח נמשיך עם המופע למקומות נוספים ברחבי הארץ".

באירוע יבצע שחר כהן, זמר-יוצר ייחודי וגיטריסט וירטואוז, שירים מתוך אלבום הבכורה שלו "פה לאחרים", בו ’תפר’ כנפיים למילים של משוררים כמו רוני סומק ודוד אבידן, וכלל את להיטו הגדול "סולו עראק", וגם שירים מאלבומו השני והאישי "20:40", שייצא בקרוב ומשלב רוק, פולק וצליל מזרחי.

במופע יתארחו הזמרת דורית פרידמן שתבצע עם שחר כהן את החידוש שהוציא השנה  לשיר הידוע "בראשית", והזמרת-יוצרת ונגנית העוד שיפרה פרץ. מאחורי הביצוע המשותף ל"בראשית" מסתתר סיפור מאוד מעניין: פרידמן הייתה זמרת הליווי של גבי שושן וכהן היה אמור להיות הגיטריסט שלו, אך לא הספיק להופיע איתו. כהן הקליט את הביצוע המיוחד שלו ל"בראשית" שבועיים לפני מותו של שושן. כאשר נפטר שושן, החליט כהן להוציא מיד את השיר לזכרו וזכה למחמאות בתקשורת ומאחיו של גבי, דני שושן, מהלהקה האגדית "הצ’רצ’ילים" (שמתאחדת בקרוב להוצאת אלבום חדש). כהן גם יופיע בערב הוקרה, שדני מארגן לזכר אחיו במלאות שנה למותו.

דודו בוסי ושחר כהן

דודו בוסי ושחר כהן

הסגנון המוזיקלי של האלבום החדש של כהן הוא רוק-פולק אוריינטלי. החיבור שלו לשורשים ולעירוב צליל מזרחי ברוק נוצר הודות למוצאם של אמו מעיראק ואביו מטורקיה, והתגבר עם מות אביו של כהן. כמו אמו של שחר, גם המשורר רוני סומק שעימו שיתף פעולה בשיר "סולו עראק" ובהופעות, עלה לארץ מבגדד כשהיה בן ארבע. לאחר הצלחת השיר החל בשילובי מזרח-מערב גם בהופעות והעמיק את החיבור גם באלבומו החדש שמשלב הרכב רוק עם כלים אתניים-מזרחיים אותנטיים.

כהן הוא יוצר מוזיקלי המחובר בנימי נפשו לעולם השירה, ומנגד זמר ויוצר מוזיקלי המעורה היטב כמעט בכל סגנונות המוזיקה, בהם הוא משבץ בכישרון גדול מילים ללחן. כך היה באלבומו הראשון "פה לאחרים" שהוקדש למחאה חברתית ושירי משוררים (דוד אבידן, יודית שחר, אשר רייך ורוני סומק) וכך גם באלבומו החדש "20:40", שיראה אור בקרוב ורובו כתוב בנימה אישית.

האלבום נקרא "20:40", מכיוון שהוא מאגד שירים שהוא כתב ואסף מגיל 20 ועד סף גיל 40. הוא מתעד בשיריו תקופה בחייו ואולי בחיי דור האיקס בכלל: הרפתקאות ואכזבות הרווקות (להיות אתך), הטיול לחו"ל (עיר זרה), אהבה נכזבת (קרוב), מות אביו (סוף) והולדת בתו (בראשית). כל הלחנים (למעט הקאוור ל"בראשית") ורבים מהטקסטים נכתבו על ידו, כאשר הוא גם מנגן בגיטרות ומפיק מוזיקלית.

כהן החל לנגן בגיל 16, וכמעט מיד החל להלחין. שנה לאחר מכן כבר הופיע במועדון רוקסן עם הרכב רוק שהקים. הוא במקצועו מהנדס מחשבים, אבל מעולם לא עבד בחברת היי טק, בשל העיסוק במוזיקה. הוא עדיין בונה אתרים באופן עצמאי, ובשנים האחרונות גם מפיק מוזיקלי וכותב לאמנים אחרים.

את כהן מלווה הרכב איכותי: יעקב לב שמח (אהוד בנאי) בכלי הקשה, מושיקו ג’יוואן בכינור, ליאור זוסייב (ברי סחרוף) בתופים, ואילן רביבו בבס. להקלטות האלבום הצטרפו הפסנתרן המחונן טל בבציקי (עמיר בניון) ועמוס הופמן, הנחשב לאחד מטובי נגני העוד בעולם ומתארחים בו הזמרים סגול 59 ודפנה ארמוני. באלבומו הלחין כהן שירים של כותבים כמו אלי אליהו ורועי יבין, ואילו את המחצית השנייה של השירים כתב בעצמו בתקופת הזמן שבין גיל 20 ל-40, ומשום כך הוא רואה בו פרויקט חיים.

 

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

 

מדורים