חיפוש
 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

איך לפתח גישה חיובית בחינוך ילדים

 

יש משפט מוכר בספר של גבי ניצן ’ בדולינה’ שאומר: ” מי שלא מאמין בצרות - הצרות מאבדות בו עניין”. האם הדבר אכן מוכח כנכון?

 

מסתבר שלאו דווקא. דוח ארגון הבריאות העולמי צופה שעד שנת 2030 יהיה הדיכאון המחלה החמורה ביותר לאנושות. התופעות תהינה: קיצור תוחלת החיים ופגיעה באיכות החיים.

נזכרתי  בספר שהייתי מקריאה לבני כשהיה קטן : "הקטר הכחול שיכול" של סופר הילדים וויטי פייפר:

"זה סיפור על רכבת קטנה ומאושרת שנסעה בין ההרים, כל קרונותיה עמוסים בצעצועים וממתקים לחלק לילדים שגרים מעבר להרים. יום אחד קטר הרכבת נתקע, ולא הצליח לנסוע יותר.
כל הצעצועים והבובות היו אובדי עצות... איך הם יגיעו לילדים שמעבר להר ?הבובות פנו  לקטרים אחרים בבקשת עזרה.  
הקטר החדש והמפואר אמר: שהוא מסיע אנשים חשובים ולא מסיע סתם משחקים לילדים

ונסע משם.
הקטר הגדול והכבד אמר: שהוא מוביל מכונות גדולות ולא ייקח צעצועים והמשיך הלאה בדרכו.דווקא אז כשהם על סף ייאוש ראו מרחוק קטר כחול וקטן מגיע לקראתם. שאלו אותו : אם הוא יוכל לעזור להם? הקטר העלה את חששו בקול שהרי הוא לא ממש גדול, והוא כלל לא בטוח שיצליח לעבור את ההר.
לאחר מכן הסתכל להם בעיניים וראה את דמעותיהם ואמר " טוב, אני מוכן לנסות, אני חושב שאני יכול, אני חושב שאני יכול.."  "אולי אני יכול.... אני יכול? אני יכול. אני יכול!." וכך בקריאות עידוד הצליחה הרכבת לטפס במעלה ההר, ולהגיע אל הילדים  שמעברו השני. כשהגיעו חייך הקטר הכחול ואמר: " חשבתי שיכולתי... באמת  חשבתי שיכולתי. חשבתי שיכולתי!.

הספר הודפס מאז שנת 1910 במיליוני עותקים.

מה שנראה לילד בין חמש פשוט כ"כ בספר בן 37 עמודים על "הקטר הכחול שיכול". לא ברור לנו המבוגרים.

האמונה שאתה יכול משיגה מה שאתה רוצה להשיג, זהו אחד מהמרכיבים העיקריים למושג הצלחה.

הנחת היסוד הבסיסית בתיאוריה של היעילות העצמית היא ש"האמונות של האנשים ביכולות שלהם מאפשרת להם לייצר אפקט של תשוקה במעשים שהם בוחרים לאמץ. הבעיה היא שהם משקיעים מאמץ רב מידי כדי להתמיד ולשמר את המכשולים שלהם"/ אמר הפסיכולוג החברתי המוכר אלברט בנדורה .

אין ספק שיש כאן גם שאלה של רווח ומחיר???.

תיאוריית היעילות העצמית מדברת על האמונות היעילות האלה אשר משחקות תפקיד חשוב במצבים של הסתגלות פסיכולוגית, בפתרון בעיות פסיכולוגיות ובבריאות פיזית בעצם בניית אסטרטגיות של שינוי.

הניסיון למצוא ולטפח "חוזקות" – כלומר תכונות חיוביות להפוך חיים הנחשבים " נורמאליים "למספקים יותר‏. זו גישה מניעתית. גישה זו עוסקת בטיפוח חוסן נפשי וצמיחה בקרב האוכלוסייה בכלל ולא רק בקרב אנשים הפונים לטיפול בשל קשיים .

הפרשנות שלנו את החיים יש בה אמונות קודמות המכילות קשיים של סגנון חיים ופרשנויות מוטעות עוד מהיותנו קטנים ונראה לי שעניין זה מתייחס למרביתנו.

חשוב שנראה בילדים שלנו שהם יכולים וכאן מגיעה נקודה. חשוב להעביר להם את האמונה שלכם כהורים ביכולת שלהם הילדים לא דרך סימן שאלה ולא ע"י משפטי זהירות אלא באמירה חד משמעית עם סימן קריאה. "כן, אתה יכול!.  

אנחנו בונים לעצמינו סגנון חיים מלידתנו עד גיל 6 על סמך הנחות על עצמינו ועל העולם שאימצנו מהפרשנות שלנו את חוויות חיינו.

ילד שלא מפסיק להעסיק את אימו דרך שימוש בכעס ובכי, חושב שהוא יכול להפעיל אותה כדי לקבל ממנה תשומת לב. הרי מוטב לו שיכעסו עליו מאשר יתעלמו ממנו. גם שם בבכי הקטן בתחילת דרכו הוא מאמין ביכולתו לייצר לעצמו את המציאות.

 השאלה מה ההורים עושים בתגובה היא זו שתיצור לו את ההנחות על החיים. אם הילד יאמץ הנחות מוטעות יחשוב שהוא לא יכול לעולם הגדול.

אם יקבל תגובה שמאמינה בו ומאפשרת ביטוי יאמין שהוא יכול. דהיינו, אם ההורים ידעו לשים גבולות יחד עם קבלת הילד כפי שהוא, הילד המתבגר ילמד בעתיד "לקרא נכון את המפה", יבנה תפיסת חיים בריאה ויבין מה הוא יכול ומתי ובהתאם לא יחשוש לנסות. ואולי זו המטרה, לא לפחד לנסות, להאמין שאנחנו יכולים ואז אפשר כמו הקטר הקטן לדחוף רכבת במעלה ההר.

 

   עופרה רוזנפלד - מילת ’ פסיכותרפיסטית ומנחת הורים מטעם מכון אדלר

 אתר: ofra@milat.co.il     פייסבוק: מילת - פסיכותרפיה, טיפול אישי וסדנאות.

מייל:  http://www.milat.co.il/ 

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים