חיפוש
 
לדף הבית >>     בית המשפט >>

טראומה וחוויה מטלטלת לנפגעים בתאונות דרכים

 

תאונות הדרכים גורמות לשיבוש לשגרת חייהם של המעורבים בהן. לקראת החזרה ללימודים, עו”ד ניסן מנו ממודיעין, המתמחה בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, מסביר כיצד מתמודדים עם הקשיים הרבים שבהם נתקלים הנפגעים בתאונות דרכים

 

לקראת שנת הלימודים החדשה, שהחלה רק בסוף השבוע האחרון, זו ההזדמנות לאחל לכל התלמידים והתלמידות הלומדים בכל מוסדות החינוך במודיעין – וכמובן להוריהם – שנה בטוחה בכבישים ובדרכים לבתי הספר בעיר, בתקווה שנשמע במהדורות החדשות הארציות אך ורק דיווחים על ירידה במספר תאונות הדרכים, אם בכלל.

למרבה הצער, חודש יולי האחרון הותיר עבורנו תזכורת כאובה במיוחד לגבי מספר הנפגעים בתאונות דרכים בישראל. במהלך יולי 2016, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נרשמו על ידי משטרת ישראל ברחבי ישראל 895 תאונות דרכים עם נפגעים, מהן 26 תאונות קטלניות ו-120 תאונות דרכים עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 1,734 איש –מהם 28 הרוגים ו-137 פצועים קשה. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, במהלך שנת 2015 עמד מספר ההרוגים בתאונות דרכים על 357 בני אדם – עלייה בשיעור של 12 אחוז לעומת שנת 2014 שהסתיימה עם 319 הרוגים.

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תאונות דרכים הן הסיבה המרכזית לתמותת ילדיםבגילאים 17-0 במדינת ישראל, ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בכלל. שיעור ההיפגעות של הילדים בתאונות דרכים גדול בהשוואה למשתמשי דרך אחרים: כהולכי רגל, כרוכבי אופניים וכנוסעים ברכב. כמו כן, מסתבר שילדים בגילאים 14-0 הם קבוצת גיל, הנמצאת בסיכון גבוה להיפגעות בתאונות דרכים מקרב כלל הולכי הרגל בישראל. מלבד הסיבות להיפגעות של משתמשי דרך אחרים, קיימים גורמי סיכון והשפעה ייחודיים לילדים כגון: חוסר בשלות  קוגניטיבית, יכולת ריכוז לזמן קצר בלבד וקושי לבצע כמה פעולות בוזמנית, קושי בעיבוד המידע וזמן תגובה ארוך, שיפוט מוטעה של מרחק ושל מהירות נסיעה, יכולות חישה וראייה מוגבלות, מבנה פיזי המקשה על הילדים לראות ולהיראות ומגדיל את פגיעותם במקרה של תאונה, נטייה להתפרץ לכביש, לחצות בריצה ולא להתבונן לצדדים לפני החצייה, ועוד.

תאונות דרכיםהן אירועים טראומטיים וחוויה מטלטלת לנפגע ולבני משפחתו. לעתים הן מסתיימות בפציעה, שבעקבותיה נגרם שיבוש לשגרת חייהם של המעורבים בהן, כאבים, אשפוז בבית חולים, נכות, פגיעה בכושר ההשתכרות והפסד ימי עבודה ולעתים הן מסתיימות, לא עלינו, במוות.

זו הסיבה לכך שבמקרה שאחד מבני המשפחה נפגע בתאונת דרכים, חשוב מאוד להיעזר בעורך דין מנוסה ומיומן בכל הנוגע לניהול משא ומתן עם חברות הביטוח ולניהול ההליכים המשפטיים המתבקשים, והכי חשוב: לייצג את התובע בתאונות דרכים נגד חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי ולהשיג עבורו את הפיצוי המקסימאלי לו הוא זכאי.

המקור החוקי לקבלת פיצוי בעקבות תאונות דרכים הוא חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. החוק קובע כי כל מי שנפגע בגופו או בנפשו כתוצאה משימוש ברכב מנועי, זכאי לפיצוי. על פי החוק, חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב שבו נסע הנפגע, או במקרה של הולך רגל–חברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע, חייבת לפצות את הנפגע על מלוא נזקי הגוף שלו, וזאת ללא שום קשר לשאלה מי אשם בתאונה.

בשל האופי הסוציאלי של החוק, החוק קובע כי גם כאשר אדם נפגע מרכב שלא היה מבוטח בביטוח חובה, הוא לא יישאר חסר כל ובמקרה כזה, יקבל את הפיצוי מ"קרנית" – קרן שהוקמה בידי המדינה, המהווה מעין חברת ביטוח חלופית שמפצה נפגעים במקרים של תאונות דרכים ללא כיסוי ביטוחי.

חשוב לציין כי תביעה בגין תאונת דרכים היא תהליך ארוך ומסורבל המחייב טיפול מקצועי. זאת משום שבדרך כלל נתקלים הנפגעים בקשיים רבים שמערימים עליהם חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי למישוש הזכויות. משמעות הדבר היא שבמקביל להתמודדות הקשה עם הטראומה, נאלץ הנפגע לגייס כוחות ומשאבים, על מנת לעמוד על זכויותיו מול חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי.

לכן, כאמור, חשוב מאוד להיעזר בעו"ד המתמחה בתחום תאונות דרכים, שילווה את הנפגעים לאורך כל ההליך המשפטי המציב אתגרים לא פשוטים, עד להשגת פיצויים אופטימליים עבור הנפגע, שיאפשרו לו להשתקם,איכות חיים וקיום בכבוד.

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

 

מדורים