חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות פתח תקווה והסביבה >>

ליקויים רבים בדוח מבקר המדינה על עירית פתח תקווה

 

דוח מבקר המדינה לשנת 2016 פורסם היום (יום ג 21.11) ובדוח הרבה ביקורת על ההתנהלות. בעיריה מאמצים את הדו”ח ומבטיחים שהרוב כבר טופל והתיקון ימשיך.

 

 

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא,פירסם היום יום שלישי 21.11  את הדוח על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2016. בדו"ח ביקורת   על התנהלות עיריית פתח תקווה בשל: מתןשירות גרוע לתושב, אי הנגשה ואי שמירה על פרטיות הפונים לשירותי הרווחה ועוד...

תחילת הבדיקה היתה כבר באמצע 2015 ונמשכה לאורך אשתקד.נבדקו: איכות מתן השירות לתושב בעיריית פתח תקווה ביחידות הרווחה, החינוך, הגבייה והמוקד העירוני.

מערכת פתח תקוואי בסיקור נרחב עם הממצאים החמורים המוצגים בדו"ח המבקר. בכתבה זו תוכלו לקרוא את עיקרי הדו"ח בקצרה ולעבור לכתבות הרחבה בנוגע לממצאים החמורים המוצגים בדו"ח.

רוצים לעיין בדו"ח המלא, כנסו

בדו"ח מציין המבקר כי עיריית פתח תקוה טרם קבעה אמנת שירות כלל. לדעת משרד מבקר המדינה, על העירייה לקבוע אמנות שירות ולפרסמן לציבור. אמנה לאיכות השירות מגדירה בפומבי את מחויבותו הכוללת של הארגון לשמירה על איכות גבוהה של שירות, בהתאם לצורכי הלקוחות, והיא מציינת את זמני התקן ואת רמת השירות במונחים מפורשים ומדידים. בכך מתאפשר לציבור לדעת את איכות השירותים שהוא זכאי לצפות לה. על פי דו"ח המבקר הדבר לא נעשה כלל בעיריית פתח תקווה.

על פי הדו"ח בעיריית פתח תקווה, זמני ההמתנה לפגישה עם הנציג המטפל בהנחות בארנונה למגורים הגיעו אף  לכ-73 דקות 

זמן ההמתנה החודשי הממוצע הארוך ביותר נמדד במחלקה להנחות בארנונה בעיריית פתח תקווה – כשעה ורבע בחודש ינואר וכ-54 דקות בחודש פברואר.

עיריות פתח תקווה לא נקטה את כל האמצעים הדרושים על פי דין לשמירה על פרטיותם של תושבים הפונים אל יחידות הרווחה. למשל, תיקים אישיים של המטופלים נשמרו במקומות לא נעולים ונמצאו בפרוזדורים. בתשובתה לדו"ח מסרה עיריית פתח תקווה כי חידדה נהלים לגבי שמירה על פרטיות המידע.

הכניסה הבלתי אפשרית ל"בית החם"

בעיריית פתח תקווה הכניסה ל"בית חם לנוער חרדי במצוקה" עוברת דרך גרם מדרגות שהמעקה בו עקום, בין פריטי ריהוט זרוקים, מתחת לתקרות מתקלפות, ובבית החם עצמו נמצאו סימני רטיבות במטבח ובמרפסת. תקרות הלשכה האזורית "שעריה" נמצאו מתקלפות. 

עיריית פתח תקווה המחזיקה לשכה משפטית פנימית ובה יועצת משפטית ועשרה עו"ד נוספים, שילמה למשרד עו"ד ה’ בשנת 2013 11.6 מיליון ש"ח; בשנת 2014 11.5 מיליון ש"ח ובשנת 2015 12.5 מיליון ש"ח בעבור שירותי ייצוג בערכאות שיפוטיות, הליכי גבייה ומתן חוות דעת משפטיות.

משרד מבקר המדינה רואה בחומרה יתרה את התנהלותה של עיריית פתח תקווה שהמשיכה להעסיק את משרד עו"ד ה’ במשך 19 שנים תמורת סכומי כסף ניכרים גם לאחר שהוצגה לפניה ביקורת חמורה של מבקר המדינה.

 

בעיריה לקחו את ממצאי הדוח ברצינותץ ושלחו לנו את תגובתה באשר לממצאי מבקר המדינה:

להסדיר את ענין המתנות

על אף שמדובר במתנות סמליות בעלות נמוכה כגון, מדליות, גביעים וכו’, ועל אף שאין הסדרה של משרד הפנים לנוהל זה והמבקר אף העיר על כך למשרד הפנים, המחלקה המשפטית החלה לגבש נוהל להסדרת רישום לקבלת מתנות לנבחרי ציבור.

הנהלת העיר והגורמים העירוניים הרלוונטיים פועלים בשקיפות ובתאום ומקדמים שיתופי פעולה פוריים יחד עם ארגון העובדים.

בדוח לא נטען כי העברת הכספים נעשית מחוסר סמכות, גזברית העירייה מפקחת על העברת הכספים לארגון, כדין.

יצוין כי לעיריית פתח תקוה, בדומה לרשויות אחרות,  אין כל הנחיה של משרד הפנים בנושא הנדון מאחר והוא משאיר לכל רשות לבחור את דרך התנהלותה מול ארגון העובדים.

 

כבר לא מעסיקים קרובי משפחה

רוב הממצאים שנמצאו ע"י משרד מבקר המדינה מקורם בשנות ה – 90 ואינם רלוונטיים להיום. הנהלת העיר הנוכחית מקפידה מאוד לפעול על פי נוהל משרד הפנים.

אין מניעה בהעסקת קרובי משפחה ובלבד שלא יהיו ביניהם יחסי כפיפות וכל מי שניגש כיום למכרז אותו מפרסמת העירייה, חותם על טופס הצהרה לקרבת משפחה.

מועמד שזכה במכרז ויש לו קרובי משפחה בעירייה, האישור הסופי להעסקתו מותנה באישור הלשכה המשפטית של העירייה.

במידה ומתעורר חשד לגבי מועמד מסוים, המחלקה המשפטית שפועלת באופן מקצועי ובלתי תלוי, מעבירה את הממצאים לוועדת השירות של משרד המשפטים.

העירייה תרענן את הוראות נוהל הרכש ונוהל הצעות המחיר ואת החשיבות שבפרסום החלטות ועדת הרכש בסמוך למועד הישיבה, על מנת שלא לעכב את הליך הרכישה.

אגף הרכש והלוגיסטיקה יאחד את רשימות הספקים הקיימות וכן יפעל לפרסום רשימת ספקי טובין אשר תהיה פתוחה לעיון מנהלי מחלקות בעירייה ותעדכן רשימות אלה מפעם לפעם.

 גרעון מצטבר של העירייה

חלק מגירעונה המצטבר של העירייה נוצר בשנים 2003 ו – 2004 בעקבות הקמת תאגיד המים מיתב .

משנת 2008 תקציב העירייה מאוזן והגרעון שלה קטן מ – 12.5% מסך ההכנסות, ולנוכח שיעור זה עיריית פתח תקוה נחשבת לעירייה איתנה.

גרעון העירייה בסוף שנת 2015 מסתכם 175 מיליון ₪. 100 מיליון ₪ מהסכום נוצר עוד בשנות ה – 90 של המאה העשרים ויתרתו (75 מיליון ₪) מקורו בעיקר בהפרשות בגין תשלום פסקי דין. זאת ועוד, שיעור הגירעון זניח יחסית לתקציב העירייה והא עתיד לפחות עוד יותר בשנים הבאות.

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים