חיפוש
 
לדף הבית >>     Seo Rush תוכן שיווקי >>

איך אפשר להשיג תור לפסיכיאטר עד הבית?

 

נהוג לקשר טיפולים פסיכולוגיים עם ישיבה בקליניקה מסודרת, ניטרלית ומחוץ לסביבת המגורים והחיים הרגילה של המטופלים, וזה עוד יותר נכון בהקשר לטיפולים פסיכיאטריים. לכן רבים מופתעים כשהם שומעים שהיום ישנן אפשרויות לקבל תור לפסיכיאטר עד הבית, מבלי לצאת למרפאה או מוסד רפואי. ישנם מקרים בהם אפשרות זו היא קריטית וממש יכולה לעזור למתמודדי נפש במצבי קיצון

 

נהוג לקשר טיפולים פסיכולוגיים עם ישיבה בקליניקה מסודרת, ניטרלית ומחוץ לסביבת המגורים והחיים הרגילה של המטופלים, וזה עוד יותר נכון בהקשר לטיפולים פסיכיאטריים. לכן רבים מופתעים כשהם שומעים שהיום ישנן אפשרויות לקבל תור לפסיכיאטר עד הבית, מבלי לצאת למרפאה או מוסד רפואי. ישנם מקרים בהם אפשרות זו היא קריטית וממש יכולה לעזור למתמודדי נפש במצבי קיצון. 

במציאות הישראלית, בה מצד אחד יש עומסים מהותיים במוסדות הטיפוליים לבריאות הנפש ומחסור תמידי בכוח אדם ומיטות אשפוז, ומצד שני ישנם המון מתמודדי נפש הזקוקים לסיוע ותמיכה במדינה בה מציאות החיים בהחלט יכולה להיות מאתגרת ומרובת אתגרים, כולל נפשיים, ביקור בית פסיכיאטרי יכול להיות "חבל הצלה" משמעותי במיוחד. 

מענה פסיכיאטרי כשאי אפשר לצאת מהבית לתור

כאמור, רוב פגישות האבחון והטיפול הפסיכיאטרי מתבצעות במרפאות ייעודיות, בקליניקות של רופאים פסיכיאטרים ובמוסדות בריאות הנפש. אבל בתוך העולם הרחב והמורכב של התמודדות נפשית, בהחלט ישנם מצבים בהם עצם היציאה מהבית לתור אצל פסיכיאטר היא אתגר קשה ולעיתים אף בלתי אפשרי. כך למשל יכול להיות עבור אנשים הסובלים מחרדות קשות, דיכאון עמוק ואקוטי או כמובן מטופלים פסיכיאטריים עם מוגבלות פיזית משמעותית או מטופלים הנמצאים בהתקף פסיכוטי. 

במקרים אלו, ביקור בית פסיכיאטרי הוא דרך פעולה חיובית ועדיפה ואפשרות של התערבות טיפולית מיטיבה, ראשית כל למטופלים עצמם אך גם למערכת בריאות הנפש בראייה רוחבית וכוללת. 

אפשרויות של ביקורי בית פסיכיאטריים בישראל

בגדול, אפשר להשיג תור לפסיכיאטר עד הבית באופן פרטי (במקרים רבים עם השתתפות או אפילו מימון מלא של קופות החולים) או דרך המערכת הציבורית. מבחינת משרד הבריאות, ניתן לקיים טיפול פסיכיאטרי בבית כחלק מתכנית התערבות טיפולית, כאשר השירות עצמו ניתן דרך מרפאות בריאות הנפש הקהילתיות המהוות חלק מהמערכת הציבורית של בריאות הנפש או כאמור באמצעות פסיכיאטרים פרטיים וחברות רפואה המתמחות בטיפולי בית. 

כאשר ביקור וטיפול הבית הפסיכיאטרי נעשה במלואו דרך שירות בריאות הנפש הקהילתיים, זה לרוב יהיה במסגרת ליווי טיפולי קיים ופעיל ולאחר אבחון וטיפול במרפאה הקהילתית המתאימה, כאשר רופא מטפל ממליץ לקיים גם ביקור בית. במקרים אלו הביקור הביתי יהיה ברוב המקרים ללא עלות למשפחת המטופל. 

מנגד, כחלק משיפור השירות ואפשרויות הטיפול וגם מאמצים להורדת העומס האדיר ממערכת הבריאות הציבורית, קופות החולים מציעות היום גם שירותי פסיכיאטריה בבית, דרך חברות פרטיות בהסכמים עם קופות החולים, החל בביקור פסיכיאטר עד הבית ועד מודל שלם של אשפוז פסיכיאטרי בבית. 

סוגי ביקורי בית פסיכיאטריים

  • ביקור חד פעמי לצורך אבחון וטיפול מידי ואקוטי – תור הנדרש במצבי קיצון בהם נדרשת התערבות דחופה לאבחון ו/או טיפול תרופתי מידי, למשל התקפי חרדה קשים, דיכאון עמוק מאוד, התקפים פסיכוטיים וכיוצא באלו. 
  • ביקור ביתי קבוע – תורים פסיכיאטריים שהם ממש תחליף קבוע ואף מתמשך לביקורים טיפוליים במרפאה ציבורית או קליניקה פרטית, לשיחות וטיפול פסיכיאטרי מלא. זה למשל מרכיב משמעותי בחלופת אשפוז הבית לאשפוז פסיכיאטרי במוסדות בריאות הנפש. 

 

מעבר לעובדה שבמצבים רבים כאמור יש יתרון ואף הכרח של ממש לבצע את ההתערבות הפסיכיאטרית בבית המטופל, במודל ביתי שכזה ניתן לבצע גם הערכה של סביבת המגורים של המטופלים, לתת תשומת לב ותמיכה יעילה וחשובה לבני המשפחה המלווים ומטפלי הקבע של מתמודד הנפש.

חשוב להכיר את האפשרות של טיפול ביתי, לברר לעומק מול קופת החולים שלכם, מול ספקי ביטוחי בריאות פרטיים ומול גורמים במערכת הציבורית לבריאות הנפש. זו אפשרות שקיימת ובהחלט זמינה לכם וליקיריכם במקרים הרלוונטיים והיא יכולה ממש לעזור.

קרדיט לתמונה: צבר רפואה

 

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים