חיפוש
 
לדף הבית >>     יעל רן, הוראה מותאמת, מודיעין >>

מעבר לקושי: מתי קושי בקריאה מצביע על לקות למידה?

 

הכותבת הינה יעל רן ממודיעין, מומחית באבחון וטיפול בליקויי למידה (M.A, אוניבר’ בר אילן).  תוהים אם ילדיכם חווים את הקריאה כמאתגרת או מתקשים נוכח לקות למידה? בטור זה תוכלו להכיר את ההבדלים המהותיים בין השניים, שיעשו לכם סדר...   

 

ההבדל בין קושי בקריאה ללקות למידה בקריאה הוא משמעותי ונוגע לשורש הבעיה, לחומרתה ולאופן הטיפול בה. בטור זה ריכזתי עבורכם מס’ הבדלים מרכזיים שיעשו לכם סדר:

קושי בקריאה

קושי בקריאה יכול לנבוע ממגוון רחב של סיבות, זמניות או קבועות. אלו יכולות לכלול:

🔹חוסר חשיפה מספקת לשפה: ילד שלא נחשף מספיק לשפה כתובה או לא קיבל תמיכה מוקדמת בלימודי קריאה עשוי להתקשות

🔹שיטות הוראה לא מתאימות: ייתכן שהשיטות בהן לימדו את הילד לא התאימו לסגנון הלמידה שלו

🔹 גורמים סביבתיים: שינויים בבית, בעיות רגשיות או חוסר מוטיבציה זמני יכולים להשפיע על הקריאה.

🔹 בעיות ראייה או שמיעה לא מאובחנות: קשיים פיזיים אלו יכולים להפריע לרכישת מיומנויות קריאה.

🔹 איחור התפתחותי: ייתכן שהילד פשוט זקוק ליותר זמן כדי לרכוש מיומנויות קריאה.

🔹 לרוב ניתן לשיפור משמעותי באמצעות התערבות ממוקדת: כאשר הסיבה לקושי מזוהה ומטופלת (למשל, תגבור לימודי, שינוי שיטת הוראה, טיפול בבעיה רגשית), הקריאה לרוב משתפרת באופן משמעותי.

🔹לא תמיד מצביע על בעיה נוירולוגית בסיסית: קושי בקריאה לא בהכרח מעיד על הבדלים באופן פעולת המוח.

🔹חומרת הקושי יכולה להיות משתנה: הקושי יכול להיות קל יחסית ועד למשמעותי.

לקות למידה בקריאה

🔹 בסיס נוירולוגי: לקות למידה בקריאה נחשבת להבדל נוירולוגי בסיסי באופן בו המוח מעבד מידע הקשור לשפה הכתובה. זה לא מעיד על חוסר אינטליגנציה, אלא על דרך שונה של למידה.

🔹 קשיים מתמשכים ועקביים: למרות חשיפה נאותה להוראה איכותית וסיוע ממוקד, ילדים ומבוגרים עם לקות למידה בקריאה ימשיכו להראות קשיים משמעותיים בפענוח מילים, שטף קריאה או הבנת הנקרא.

🔹 דפוס קשיים ייחודי: לרוב יש דפוס קשיים ספציפי המאפיין לקות למידה בקריאה, כגון קושי בסינתזה בין אותיות לצלילים, קושי בזיהוי מילים מוכרות באופן אוטומטי, קשיים בלולאה הפנולוגית ועוד.

🔹 הקושי דורש התערבות מותאמת ומתמשכת: הטיפול בלקות למידה בקריאה דורש התערבות מותאמת אישית, אסטרטגיות הוראה מיוחדות ולעיתים קרובות תמיכה ארוכת טווח כדי לפתח מנגנוני פיצוי ולשפר את מיומנויות הקריאה.

🔹 הלקות עלולה להשפיעה על תחומים נוספים: לקות למידה בקריאה עלולה להשפיע על כתיבה, איות, הבנת הוראות כתובות ותחומים לימודיים נוספים.

לסיכום:

אדם שחווה קושי בקריאה הוא כמו מכונית שצריכה כיוון גלגלים או תיקון קל. לאחר טיפול מתאים, היא תחזור לנסוע כראוי.

לעומת זאת, אדם שמאובחן עם לקות למידה בקריאה הוא כמו מכונית עם מבנה מנוע שונה. היא עדיין יכולה לנסוע, אבל  תזדקק לנהג מיומן במיוחד (מורה להוראה מותאמת) ולדרכים מותאמות (אסטרטגיות למידה) כדי להגיע ליעד שלה בצורה הטובה ביותר.

חשוב לפנות לאבחון מקצועי אם יש חשד ללקות למידה בקריאה. אבחון מקיף יכול לזהות את שורש הקושי ולהתאים את התמיכה וההתערבות הנכונות.

יש לכם עוד שאלות ליעל רן? כנסו!

בקרו אותי בדף הפייסבוק    המיניסייט שלי  לקריאת כתבות נוספות

ליצירת קשר: 050-7219033

דברו איתנו ב whatsapp   
רוצים עוד פרטים? כנסו!

 

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

ברקי יש לי שאלה
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים