חיפוש
 
לדף הבית >>     בריאות >>

טיפולי פוריות והתמודדות עם תופעות לוואי

 

אם בעבר כניסה להיריון באמצעות טיפולי פוריות נשמרה בסוד והייתה דבר שלא מדברים עליו היום הדברים כבר לגמרי לא כך. ניתן לשמוע בתקשורת, לראות ולקרוא על זוגות רבים שנכנסים להיריון באמצעות טיפולי פוריות, כל אחד וסיבותיו הוא

 

אם בעבר כניסה להיריון באמצעות טיפולי פוריות נשמרה בסוד והייתה דבר שלא מדברים עליו היום הדברים כבר לגמרי לא כך. ניתן לשמוע בתקשורת, לראות ולקרוא על זוגות רבים שנכנסים להיריון באמצעות טיפולי פוריות, כל אחד וסיבותיו הוא. 

כן, לא במקרה אנו רואים גם יותר עגלות תאומים ברחוב... סיכויי ההצלחה של טיפולי פוריות הם גבוהים, במיוחד כשהם נעשים כשהאישה בגיל צעיר – אך למרות זאת, לטיפולים ישנן תופעות לוואי המשתנות מאשה לאשה. 

מה כוללים טיפולי פוריות?

טיפולי פוריות מתחילים בטיפולים הורמונליים והזרעה תוך רחמית. אם טיפולי ההזרעה לא צלחו, עוברים לשלב הבא שהוא הפריה חוץ גופית. הפריה חוץ גופית כרוכה בהזרקות הורמונים על מנת להביא להבשלתן של מספר ביציות. הורמונים אלה יוצרים גירוי שחלתי ולכן יש לכך גם תופעות לוואי. כאשר נראה על פי המעקב הרפואי וההורמונלי שישנם תנאים מתאימים, ניתנת זריקה להבשלת הביציות. 

השלב הבא הוא שאיבת ביציות - שאיבת הביצית והנוזל מן הזקיקים, בדיקת מידת הבשלות של כל ביצית והפריית הביציות הבשלות ביותר. לאחר כיומיים - שלושה נעשית החזרת הביציות המופרות (עוברים למעשה) אל הרחם.

מהן תופעות הלוואי שנגרמות בעקבות טיפולי פוריות?

טיפולי הפוריות מיועדים לזוגות או יחידים כמענה לבעיות פריון (בעיות ביוץ, בעיות באיברי הרבייה, בעיות זרע, בעיה בלתי מוסברת), אך יש לדעת כי לטיפולים אלה עלולים להיות תופעות לוואי.

הטיפולים הראשונים שניתנים שמיועדים להשראת ביוץ גורמים לתופעות לוואי קלות כמו כאבי בטן קלים ותחושת נפיחות למספר ימים. תופעות הלוואי המזוהות יותר עם טיפולי פוריות באות בעקבות הטיפול ההורמונלי האינטנסיבי שניתן באמצעות זריקות. 

הזריקות נועדו לגירוי שחלתי חזק ולכן חשוב קודם כל לבצע אותן תוך מעקב קפדני והשגחה של רופא מומחה פריון. רמות ההורמונים המשתנות גורמות לשינויי מצב רוח משמעותיים. גם ההזרקות עצמן יכולות לגרום לחוסר נוחות ולכאבים ואף לבחילות.

איך מתמודדים עם תופעות הלוואי?

ככל שמגיעים מוכנים יותר לתהליך כך הסיכויים לצלוח אותו בקלות גבוהים יותר. המוכנות צריכה להיות הן של האישה עצמה והן של שני בני הזוג. חשוב להיות מוכנים לחוסר נוחות ולהתעסקות לא מעטה בעניין. 

חשוב להיות מסודרים ומאורגנים בגלל המשמעות הרבה של הדיוק בזמנים וביצוע כל שלב בזמן המתאים לו. הן הגבר והן האישה צריכים להיות מוכנים לשינויי מצב רוח אצל האישה, לא לשפוט ולהשתדל לקחת נשימה ולהיות סבלניים. כמובן שחשוב להיות במעקב אצל הרופא המטפל המומחה בתחום הפוריות ולדווח לו על כל כאב או תחושה לא נוחה. 

תמיכה מאיש מקצוע המתמחה ביעוץ לזוגות בתחום הפריון

הדרך להורות, בעיקר שמשולבים בהם טיפולי פריון,  הינה אתגר הדורש תעצומות נפש, נחישות וסבלנות רבה אל מול הקשיים, החרדות והדאגות. התהליכים הרגשיים הללו הינם חלק טבעי מההתמודדות -  ולמרות ש’ההורים שבדרך’ מצפים להריון ולילד באהבה, התהליך עלול לעורר תחושות ורגשות לא פשוטים. אתם בהחלט לא צריכים להיות לבד בעניין הזה.

ועל כן, יותר מאשמח להפנות אתכם לדפנה זהבי, שנותנת ייעוץ לזוגות בתהליכי פוריות. הייעוץ והליווי שדפנה זהבי מציעה הוא רב מערכתי וכולל תמיכה רגשית באמצעות שיחות ומתן מענה למגוון אתגרים.

לסיכום, טיפולי פוריות הם עבור לא מעט אנשים הדרך להיכנס להיריון ולהביא ילד לעולם. מדובר על תהליך שדורש סבלנות, דורש מוכנות לשינויים במצב הרוח, מה שמשפיע לא רק על האישה עצמה אלא גם על בן הזוג ועל המשפחה בכלל. עם זאת, חשוב לזכור שזהו מצב זמני, שחוסר הנוחות בעקבות ההזרקות, הטרטור או חוסר הנוחות שגורמות השאיבות או ההחזרות הם כרגע מרכזיים מאוד, אך התחושות הללו "נמחקות" לאחר שמגלים שההיריון צלח ויותר מכך- כשזוכים לחבוק את התינוק שלו ציפו זמן רב.

ד"ר משה רויבורט הינו מומחה לפריון ולהפריה חוץ גופית. הוא משמש כרופא בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית במרכז רפואי רבין  ומומחה לטיפולי פריון ובעיות פוריות של קופ"ח כללית, מחוז דן-פ"ת. בשנת 2004 הקים ומנהל את מרפאת הפריון של קופ"ח מכבי בהדר יוסף וחבר באיגודים מקצועיים בתחום הגניקולוגיה והפריון.

ד"ר רויבורט מקבל במרפאתו שבפתח תקווה ובתל אביב, מטופלות של קופת החולים לאומית ומכבי, והן באופן פרטי. כמו כן עובד בהסדר עם כל קופות החולים והביטוחים הפרטיים. כל הטיפולים והניתוחים מבוצעים בבתי החולים הפרטיים הטובים בארץ - מרכז רפואי הרצליה מדיקל סנטר ובית חולים אסותא.

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים