חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

זמן הגאולות – ד”ת עם שיר לפרשת וארא / אפרים אורן

 

שנים תהיתי מה עניינן של אותן ”ארבע לשונות של גאולה”, כפי שנוהגים לכנות אותן, מה הרעיון מאחורי החלוקה של הגאולה לארבעה שלבים, והאם אמנם זה סדר הביצוע שקרה, בגאולת מצרים? בגאולת שיעבוד מלכויות שראינו בדורות שיבת ציון האחרונים? לפני מספר שנים שמעתי פירוש של צורה והנאני הנאה מרובה – הדברים הבאים מהווים פיתוח שלו. אפרים אורן

 

כמו כל הפרדוקסים בהם אנו מתקשים להבחין בין פריט בודד לבין ערמה, לקבוע מתי דבר מסויים הוא נייח, שעובר מקום מפעם לפעם, ומתי זהו חפץ בתנועה מתמדת - דומני שגם בעניין הגלות והגאולה, לא רק המילים עצמן דומות אלא גם המושגים שעומדים מאחריהן, היכן בדיוק עובר קו הגבול. "אין בין העולם הזה לבין ימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד" קובע אחד האמוראים בגמרא. ואולם למרות ששבעים שנה איננו נתונים תחת עול שיעבוד מלכויות - מעטים האנשים שיגידו את זמננו כ"ימות המשיח", בקושי "ראשית צמיחת גאולתנו" - אנחנו מסוגלים להגיד בתפילה. שלא לדבר על הכרזה בפה מלא שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה, "הגיע זמן הגאולה."

לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה’ -  
וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, 
וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם, 
וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. 
וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים.

שנים תהיתי מה עניינן של אותן "ארבע לשונות של גאולה", כפי שנוהגים לכנות אותן, מה הרעיון מאחורי החלוקה של הגאולה לארבעה שלבים, והאם אמנם זה סדר הביצוע שקרה, בגאולת מצרים? בגאולת שיעבוד מלכויות שראינו בדורות שיבת ציון האחרונים? לפני מספר שנים שמעתי פירוש של צורה והנאני הנאה מרובה – הדברים הבאים מהווים פיתוח שלו.

***

והנה, כאשר מוצאים אנו עצמנו במצרים הפרטיים שלנו
בזמן שאנחנו מצויים בחשכה אישית ופרטית 
הדברים נראים ללא מוצא, אין תקווה לאחריתנו. 
ויש, קורה הדבר, מתרחש הנס
מתגלה אלינו קרן אור באפלה, מישהו מושיט יד
ימשנו ממים רבים, יחלצנו למרחב, כי חפץ בנו.
ועדיין אנחנו זעיר פה, זעיר שם, ברכבת הרים מטורפת
פעם למעלה פעם למטה, בשניים, שלשה וארבעה מימדים.
לא פעם אנו מכריזים: זה בסדר חזרנו לעצמנו, ודי! 
כמו שיכנוע עצמי וגירוש שדים בכח ההכרזה והדיבור,
אך גאולה, כך שנינו, גאולתן של ישראל, של הכלל ושל הפרט:
בתחילה קמעא קמעא, כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת. 
עוד רבה הדרך, ותמיד כשנתבונן אל העבר, נאמר: 
אז, היינו הרחק מאחור!
אבל כן, קצת התקדמנו. 
נודה על שעבר – ונצעק בתפילה לעתיד לבוא.

מניין לארבעה כוסות? 
רבי יוחנן בשם ר’ בנייה: כנגד ארבע גאולות.
והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי.

ארבע הגאולות, כפי שמכנה אותן ר’ יוחנן בתלמוד הירושלמי, אינן על רצף לינארי דווקא, הן מסמלות היבטים שונים, השתקפויות מגוונות של אותו הדבר עצמו. עיתים הן באות בבת אחת – כמו ביקוע של אור באפלה, כמו לגימה זריזה של 4 כוסות היין: שתאן בבת אחת – יצא! ועיתים הן נמזגות זו בזו, מעורבות מסובכות, מסוכסכות. לעיתים יש לחכות בין כוס לכוס, להמתין שעות, ימים, חודשים, שנים, ולעיתים נמהלת כוס תרעלה בינות לכוסות הישועה. ואף על פי כן מלמדים אותנו חכמים לקרוא היטב בתורה: כל לשון של גאולה, תשועה בפני עצמה היא, יש לייקר אותה ולהלל אותה כראוי לה: כוס ישועות אשא – ובשם ה’ אקרא. כל שלב של התאוששות, של יציאה ממצרי הכאבים, היסורים, התסבוכים והחולשות – הוא גאולה גדולה, ולו זכינו בה בלבד – דיינו! 
גם אמנציפציה היא גאולה, גם מקלט לילה הוא גאולה, גם הצהרת בלפור וגם ספינה טרופת מעפילים שנחתה לבסוף על חופי קפריסין. הקמת מדינת ישראל היא גאולה גדולה, ומלחמות ישראל הן פסגות של הצלה, נפילת מסך הברזל מה היא אם לא יציאה מתחת סבל עצום, וכמובן כל גל של עלייה הוא נדבך של לקיחה. ומכל הגלויות, ועם כל הבעיות, עם נוצר וארץ קמה. 

***
מכל הגלויות מהן זכינו בדורותינו לזמן הגאולות. 
הלא גם בכוסות היין של ליל הסדר, כך שנינו: 
"שתאן בבת אחת - רב אמר: ידי יין יצא, 
ידי ארבעה כוסות לא יצא". 
את כוסות הגאולה יש ללגום לאט לאט, 
קימעאקימעא, כוס אחר כוס.

זמן גאולה, ועוד זמן גאולה.

אז אל תחשוב יותר מדי 
אם זה כדאי או לא כדאי 
אתה יודע, אם לא עכשיו אז אימתי 
ואל תחשוב כל כך הרבה 
כמה זה קשה או לא יצא או לא שווה 
לא תדע אם לא תנסה 

הגיע זמן הגאולה, הגיע זמן הגאולה 
אני שומע ינון ואליה 
ואם יבוא אחד יאמר 
שמאוחר או מיותר או אי אפשר 
תדע לך השער עוד לא נסגר 

אז בואו נצא לרחוב 
נשב בחוץ נשיר קצת יהיה טוב 
כל מי שנראה נזמין אותו לשבת אתנו ותראה 
איך כל הרחוב תכף מתמלא 
מלא באנשים שעוברים ועוצרים איתנו הם שרים 

שהגיע זמן הגאולה, הגיע זמן הגאולה 
אני שומע ינון ואליה 
הגיע זמן הגאולה, הגיע זמן גאולתכם 
אני שומע ינון ואליה 

עם גיטרות ותופים 
נתחיל ללכת בתוך הכבישים 
ממרפסות הבניינים 
מן החלונות הם יביטו מחייכים 
כן מי האנשים שככה מתהלכים? 
ומאיפה השמחה, האחדות והיופי שככה הם שרים? 

שהגיע זמן הגאולה, הגיע זמן הגאולה 
אני שומע ינון ואליה 
הגיע זמן הגאולה, הגיע זמן גאולתכם 
אני שומע ינון ואליה 

אהבת אחים 
לא בשמים היא כי אם בפנים 
לאדם יש לב אחד 
אם בו נשנא באיזה לב נאהב? 
אז בלי המחלוקות וכל הויכוחים 
כי לא בשביל זה באנו לכאן אחרי כל השנים 

הגיע זמן הגאולה, הגיע זמן הגאולה 
אני שומע ינון ואליה 
הגיע זמן הגאולה, הגיע זמן גאולתכם 
אני שומע ינון ואליה 

אפשר לראות את זה בחוץ 
ולהרגיש את זה בפנים 
אם לא שמעתם תשאלו את השכנים 
שהגיע זמן הגאולה, הגיע זמן הגאולה 
זה בעיניים של כל ילד וילדה 

הגיע זמן הגאולה, הגיע זמן גאולתכם 
אני שומע ינון ואליה 
הגיע זמן הגאולה, הגיע זמן הגאולה 
עוד קצת, עוד קצת לגאולה... 

הגיע זמן הגאולה, הגיע זמן הגאולה 
אז בואו נהיה יחד, עם ישראל...

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

ברקי יש לי שאלה
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים