חיפוש
 
לדף הבית >>     >>

הקשר בין הריון לאובדן כושר עבודה

 

נשים בשמירת הריון יכולות לבחור האם לקבל קצבה חודשית מהמוסד לביטוח לאומי, או לתבוע את קרן הפנסיה בגין אובדן כושר עבודה. הבחירה בין הקצבאות תלויה בשכר הממוצע במשק וביכולת ההשתכרות של האישה, אך יש עוד כמה נושאים שכדאי להכיר בהקשר הזה. קבלו את המדריך המלא

 

שמירת הריון נחשבת אירוע של אובדן כושר עבודה ולכן ניתן לתבוע בגינה את קרן הפנסיה. כמו כן, כל אישה שנמצאת בשמירת הריון זכאית לקבל קצבה מהמוסד לביטוח לאומי. עם זאת, לא ניתן לקבל שתי קצבאות ולכן כדאי לבדוק מאיפה אפשר לקבל קצבה גבוהה יותר עבור תקופת שמירת ההיריון. מטרת הבדיקה היא להשוות בין הקצבה של המוסד לביטוח לאומי לבין הקצבה מקרן הפנסיה, ולכסות את אובדן ההכנסות מתקופת ההיעדרות מהעבודה.

שמירת הריון היא כיום סוגיה מרכזית שמלווה נשים בטווח רחב של גילאים. כך לדוגמא, 15% מההריונות המדווחים מסתיימים בהפלות עצמוניות בגיל הריון של 4-20 שבועות. זו תקופה קריטית שבה הסיכוי להפלה גבוה ויכול להגיע ל-50%. לכך יש להוסיף את ההפלות שמתרחשות בשבועיים הראשונים של ההיריון ולכן נתפסות כאיחור בווסת. בנוסף, נשים שעוברות טיפולי פוריות נמצאות במעקב צמוד ומתמיד ואצלן הסיכוי לזהות הפלה גבוה בהשוואה לנשים אחרות.

איך תדעי איזו קצבה עדיפה עבורך?

מבחינת המוסד לביטוח לאומי, הקצבה עבור שמירת הריון משולמת לפי החישוב הנמוך מבין השניים: השכר הממוצע במשק, או שכר האישה ב-3 החודשים שקדמו לשמירת ההיריון. נכון לשנת 2016, השכר הממוצע במשק בישראל עמד על 9,464 ש"ח בחודש וכדאי להיעזר בנתון הזה על מנת להשוות בין האטרקטיביות של קצבת המוסד לביטוח לאומי לעומת הפיצוי שאפשר לקבל מתביעת קרן הפנסיה.

אפשר להגיש תביעת שמירת הריון לביטוח לאומי כ-12 חודשים מקסימום ממועד תחילת שמירת ההיריון. לעומת זאת, נשים שמבוטחות בקרן הפנסיה יכולות להגיש תביעה על אובדן כושר עבודה רק אם שמירת ההיריון עולה על 3 חודשים. הקרן משולמת בצורת קצבה חודשית והיא עשויה להגיע עד 75% מהשכר המבוטח בקרן. חוץ מזה, החוק מחייב את חברת הביטוח לשחרר את המבוטחת מתשלום הפרמיות. המשמעות היא שהחברה מפקידה במקום העובדת לקרן הפנסיה עבור החודשים שבהם היא נמצאת בשמירת הריון, בדיוק באותם שיעורים כפי שהפקידה לפני כן.

באופן כללי, נשים שמרוויחות מתחת לשכר הממוצע במשק יעדיפו לתבוע ולקבל קצבה מהמוסד לביטוח לאומי. הסיבה היא שבצורה כזו הן למעשה מקבלות 100% מהשכר, לעומת קרן הפנסיה שמשלמת כאמור עד 75% בלבד.

איזה כיסוי יש לך בפוליסת הביטוח?

אין קשר בין הסיבה לשמירת הריון לבין זכויות האישה. הסיבה הראשונה להפלות אצל נשים היא פגם כרומוסומלי אצל העובר, ובהריון לפני גיל 30 ההסתברות קרובה ל-15%, לעומת 25% בגיל 40 ו-50% בגיל 45. מבחינת חברת הביטוח, הסוגיה שעל הפרק קשורה רק לאופי הפוליסה ולכיסויים שבחרה המבוטחת. בפוליסות החדשות שמשווקות כיום ניתן לרכוש הרחבות תמורת תשלום נוסף, ובכל מקרה נכלל בפוליסה הבסיסית כיסוי מסוים לנשים בזמן הריון. 

כל אישה בהריון צריכה לפנות לחברת הביטוח על מנת לבדוק את מאפייני הפוליסה שלה. במקביל, כדאי ליצור קשר עם נציגי המוסד לביטוח לאומי ולבדוק את השכר הממוצע במשק. היכרות עם המאפיינים הבסיסיים של הקצבאות השונות עוזרת להתמודד עם תקופת שמירת ההיריון, ולכסות על ההפסדים שנגרמים בשל אובדן ימי העבודה. למרות שיש צורך בהשקעה של זמן וסבלנות לטובת השוואה בין הקצבאות, זו משימה שמשתלמת בטווח הקצר והארוך.

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים