חיפוש
 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

מהן אפשרויות החינוך לילדים עם צרכים מיוחדים

 

האחריות על חינוך ילדים עם צרכים מיוחדים עוברת למשרד החינוך רק מגיל 3, ועד אז יכולים ההורים לבחור בין מסגרת פרטית או פניה למשרד הרווחה לבקשת סיוע בשילוב במעון יום רגיל או במעון יום שיקומי. בנוסף, כדאי לקחת בחשבון את ההבדלים בין המודלים הקיימים בישראל לשילוב הילדים בתוך מערכת החינוך הרגילה

 

 חוק חינוך מיוחד מתייחס מטבע הדברים גם לדרישות של ילדים עם צרכים מיוחדים. הוא חל על גילאי 3-21, ובמסגרתו זכאים ילדים עם צרכים מיוחדים לחינוך מיוחד חינם. עם זאת, הבעיה העיקרית היא עבור הורים לפעוטות מתחת לגיל הזה.

יש כמה אפשרויות שרלוונטיות עבור הורים לילדים מתחת לגיל 3 עם צרכים מיוחדים. האפשרות הראשונה היא למצוא מסגרת פרטית. הם יכולים לעשות זאת באמצעות תיאום מטפלת פרטית, רישום של הילד למשפחתון פרטי או צירוף הילד למסגרת פרטית שבו מטפלים במספר ילדים עם צרכים מיוחדים בעת ובעונה אחת.

האפשרות השנייה היא לפנות למשרד הרווחה. זהו המשרד שאחראי על השמת ילדים בגיל הרך ובאמצעות המחלקות לשירותים חברתיים באזור המגורים. מטרת הפנייה למשרד הרווחה היא לבקש סיוע בשילוב פעוטות עם צרכים מיוחדים מתחת לגיל 3 במעון יום רגיל, או לחילופין השמה במעון יום שיקומי. הבחירה בין האפשרויות היא כמובן פונקציה של מצב הילד והמלצת אנשי המקצוע.

איך משלבים ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה?

האפשרויות החינוכיות מעל גיל 3 נעות בין לימודים במסגרת שילוב בחינוך הרגיל, להשמה בחינוך המיוחד. בישראל קיימים שלושה מודלים עיקריים לשילוב מן הסוג הזה וניתן להיחשף אליהם במסגרת לימודי חינוך או באופן עצמאי.

המודל הראשון הוא של השמה פרטנית של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בתוך כיתות או גנים רגילים. שילוב יחידני מציע מגוון רחב של יתרונות, אך יש לזכור שהוא רלוונטי בעיקר עבור ילדים בעלי מוגבלויות למידה, פיגור קל, עיוורים או חירשים וילדים עם מגבלה פיזית קלה שזוכים לעזרה מצד מורה מסייעת.

המודל השני הוא של כיתות מיוחדות בתוך בתי ספר רגילים. כאן השילוב הוא חלקי, והוא מיועד עבור ילדים עם פיגור שכלי קל, חירשות, עיוורון ופגיעה מוחית קלה שנמצאת על הספקטרום האוטיסטי. גם לגבי שילוב ילדים צרכים מיוחדים בכיתות מיוחדות בתוך בתי ספר רגילים ניתן להתייעץ עם נציגי משרד החינוך, הרופא שמלווה את המשפחה ואנשי המקצוע המוסמכים.

במודל השלישי מקימים כיתות שבהן לומדים מספר מצומצם של ילדים עם מוגבלות. בדרך כלל מדובר על כיתות של עד 8 תלמידים, והיתרון הוא יחס אישי לכל אחד. החיסרון הוא שאין מעורבות של ילדים ללא צרכים מיוחדים ולכן האינטגרציה מוגבלת. בנוסף, בכיתות השילוב יש מורה לחינוך רגיל ומורה לחינוך מיוחד שקובעות יחד את תכנית הלימודים.

 

 
 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים