חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות פתח תקווה והסביבה >>

יושב ראש ארגון קבלני פתח תקווה: העירייה צריכה להאריך בשלוש שנים נוספות את תמ”א 38

 

אהרון דינוביץ בכנס מקצועי של הארגון: ”לא ניתן לקיים שוק דיור תקין אם לוקח 7-8 שנים לקבל היתר בנייה” ראול סרוגו: ”העלאת הריבית היא גלולת רעל לכלכלה ולענף הבנייה”.

 

 

"שוק הנדל"ן בכלל, ובפתח תקווה בפרט, נמצא כיום בתקופה מאתגרת מאוד. קיפאון במכירות, סביבת ריבית גבוהה שמייקרת עבור הרוכשים את המשכנתא ושולחת אותם לשבת על הגדר, ועבור היזמים והקבלנים מייקרת את הוצאות המימון ומרחיקה רבים מהם מהשוק, וחוסר ודאות כללית גם בהיבט הפוליטי עם המהפכה המשפטית, ההפגנות והממשלה שלא ממש מתפקדת", כך אמר אהרון דינוביץ, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים פתח תקווה, בכנס מקצועי שקיים הארגון.

דינוביץ התייחס בדבריו גם לרגולציה שמקשה לתפיסתו על פעילות ענף הבנייה בפתח תקווה ובכלל, ואמר כי "לא ניתן לקיים שוק דיור תקין אם לוקח 7-8 שנים לקבל היתר בנייה. קבלנים לא יכולים לנהל עסק תקין אם הם לא יודעים מתי יוכלו להתחיל לבנות, כמה היטל השבחה יצרכו לשלם, מה יהיו הגזירות הבאות וכולי. נכון שראשי הערים צריכים בראש ובראשונה לדאוג לתושבים שלהם, אבל גם פתרונות דיור הם משהו שהציבור שלהם רוצה וצריך, וגם על זה יש לשים דגש".

לדברי דינוביץ, בפתח תקווה מדיניות ההתחדשות העירונית וחוסר הוודאות מקשה מאוד על העבודה, והמערכת שמה למעשה את הקבלנים על המוקד בטענה כי הם רק מחפשים רווח כלכלי ולא מביאים בחשבון שיקולים אחרים.. משכך, העירייה קיצצה במידה ניכרת את אישורי פרויקטי ההתחדשות והיא מפנה את הקבלנים לחלופת שקד שעדיין לא יושמה בשטח, אין לה שום סימוכין ושום רקורד של הצלחה. הקבלני=ED נותרים מול שוקת שבורה ומתקשים להזיז דברים מול הרשות.

"עיריית פתח תקווה צריכה להאריך בשלוש שנים נוספות את תמ"א 38. זה הפתרון היעיל כיום לE7ידוש ומיגון הדירות בעיר מפני רעידות אדמה כמו שראינו בטורקיה. לא לשלוח את הקבלנים לחפש את מזלם בחלופת שקד או בכל מיני המצאות אחרות. אני קורא להתאחדות הקבלנים בוני הארץ לעשות הכל כדי להמשיך את התמ"א, גם אם יהיה צריך לשלם היטל השבחה או לפצות את הרשויות", אמר דינוביץ.

ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, הגיב הכנס לדברי דינוביץ ואמר כי "פתח תקווה היא בין הערים המובילות בישראל במתן היתרים ובהיקפי הבנייה, אבל יש להבין שגם אחרי שבונים את הבניינים, יגורו בהם אנשים שיש להם צרכים אחרים שעל העירייה לספק. התפקיד שלנו כעירייה הוא למימוש מוצלח גם של צרכי הבנייה בעיר אך גם הצרכים העירוניים של התושבים – כמו גני ילדים, תחבורה, פארקים ושאר שירותים. התפקיד שלכם הקבלנים הוא למקסם את הרווח, אתם יישות עסקית, אבל לא יקרה כלום אם תרוויחו רווח ריאלי ולא רווח עודף, כדי שלתושבים יינתנו גם השירותים העירוניים".

סרוגו: העלאת הריבית היא גלולת רעל לכלכלה ולענף הבנייה

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו, אמר בכנס כי "המציאות בשוק הדיור כיום וגם המצב הכלכלי של המדינה, מורכב מאוד. האינפלציה מרימה ראש, והנגיד מעלה ריבית עוד ועוד בסוג של טירוף מוחלט וללא שיקול דעת. כל פעם שבארה"ב מעלים ריבית אז גם אצלנו מעלים אוטומטית, לדעתי בלי כל חשיבה או מחשבה על מה זה עושה למשק ולענף הבנייה שהוא הקטר של המשק. אז הריבית הגבוהה העלתה את רוכשי הדירות לגדר אולי כפי שרצה בנק ישראל, אך היא גם פגעה קשות בהיצע הדירות -  ראינו ירידה של 23% בהתחלות הבנייה ברבעון הרביעי וגם בשלישי היתה ירידה, שלא לדבר על מה שצפוי ברבעון הראשון של 2023 בגלל הרפורמה המשפטית".

לדברי סרוגו, "המשמעות של כל ירידה של 1000 דירות בהתחלות הבנייה, היא פחות כמיליארד שקל לקופת המדינה במיסים. אם התחלות הבנייה ירדו בכ-20 אלף דירות לערך, זה אומר שהמדינה תפסיד 20 מיליארד שקל, זה מטורף.. זה עלול להביא להורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל. העלאת הריבית היא גלולת רעל לכלכלה ולענף הבנייה. הנגיד לא חייב להעלות ריבית עוד ועוד, יש דרכים אחרות להתמודד עם האינפלציה, במיוחד כשהיא לא מונעת רק מהגדלת הצריכה אלא מסיביות אקסוגניות כמו עליית מחירי האנרגיה, אינפלציה עולמית, בעיות בשרשרת האספקה ועוד".

סרוגו אמר עוד, כי "רוכשי הדירות שיושבים על הגדר פונים כיום לשוק השכירות, אבל מכיוון שאין בישראל מספיק דירות להשכרה, וכשהביקוש גדל כאמור, התוצאה היא עליית מחירי השכירות. כשמחירי השכירות, המהווים 26% ממדד המחירים לצרכן, עולים – המדד עולה, האינפלציה עולה, והנגיד שוב מעלה ריבית בטירוף. בנק ישרא ל במו ידיו מעלה את המחירים והוא יודע את זה, אבל זה לא ממש מעניין אותו. האחריות שלו היא רק שיעור האינפלציה ויציבות הבנקים, מצידו שהכלכלה תקרוס, שתהיה אבטלה בשמיים, שיהיה מיתון, זה לא מעניין אותו. אנו שומעים כיום בהפגנות את המילה ’בושה’, זו הבושה האמיתית לדעתי, שפקיד ממשלתי מקבל החלטות בלי לקחת שום אחריות על הנזק שהוא גורם והגיע הזמן לעצור את זה.

"הממשלה קיימת כבר שלושה חודשים ולא עשתה כלום חוץ מהרפורמה המשפטית, כלום, לא למשק, לא לכלכלה, לא לאינפלציה, כלום, ויש לה כלים. לא ייתכן שהמגזר העסקי וענף הבנייה יישא במלוא הנטל ללא כל עזרה מהממשלה. הגדלת היצע הדירות זה אינטרס גדול של המדינה, ואני מעריך כי כשהריבית תתחיל לרדת, הרוכשים יחזרו לשוק בבת אחת וימצאו היצע מדולדל של דירות, ומחירי הדירות יזנקו. זה קרה בעבר אחרי מע"מ 0, אחרי הקורונה, ולכן צריך לצפות את זה מראש. התחזית שלנו היא שתוך כמה חודשים המחירים יחזרו לעלות בצורה דרמטית. אני מציע לכל מי שצריך לקנות דירה, שייקנה דירה כבר היום", אמר סרוגו.

 

יוסי ניסן

טל: 03-6188102

נייד: 052-4844847

 
 
 
ורום המומחים  של mcity

ורום המומחים של mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים