לראש השנה: אחרית כראשית
המונח ”אחרית הימים” מופיע במספר מקומות בתנ”ך. הגדרות שונות ופירושים שונים ניתנו להבהרת המילים. לראשונה אנו פוגשים בצמד המילים בדברי ברכתו של יעקב הקורא לבניו להתאסף כדי שיוכל להגיד להם את אשר יקרה להם ב”אחרית הימים”
המונח "אחרית הימים" מופיע במספר מקומות בתנ"ך. הגדרות שונות ופירושים שונים ניתנו להבהרת המילים. לראשונה אנו פוגשים בצמד המילים בדברי ברכתו של יעקב הקורא לבניו להתאסף כדי שיוכל להגיד להם את אשר יקרה להם ב"אחרית הימים".
לפי הרמבן הכוונה הייתה לימות המשיח והאבן עזרא מוסיף: ימות המשיח שהם אחרית ימי עולם. גם בתרגומים השונים נתפרש המושג "סוף ימיא" (קץ הימים)
השני שהשתמש בביטוי היה בלעם כאשר יעץ לבלק :"מה יעשה העם הזה לעמך באחרית הימים" ושם בהמשך :דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל" שהתפרש לימות המשיח. על ידי רבי עקיבא , הכוונה הייתה לתקופתו של בר-כוכבא. כפי שמובא בירושלמי תענית פרק רביעי : כשראה רבי עקיבא את בר כוכבא העיד עליו שהוא מלך המשיח,
בחומש דברים פרק ד’ מבטיח משה: "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים ושבת עד ה’ אלוקיך ושמעת בקולו" פסוק זה מפורש בחז"ל מכוון לגאולה העתידה לבוא יחד עם חזרה בתשובה. רעיון שחוזר עליו הנביא יחזקאל בפרקי הנחמה": וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם "
גם בפרק התשובה(דברים ל"א) חוזר משה ומזכיר את אחרית הימים כתקופה קשה של חבלי משיח.
לסיכום , אפשר לומר שהמושג אחרית הימים הוא עתיק מאד והיה ידוע ומקובל במסורת האבות שיבוא יום ולא יהיה חטא והעולם ישוב לטוב ולאושר כמו שהיה בבראשית כשהאדם חי בגן עדן. אולי לזאת אנו מתכוונים במוסף כשמצפים לשמוע בקדושה: "הן גאלתי אתכם אחרית כראשית".
או "השיבנו ה’ אליך ונשובה חדש ימינו כקדם" ?(לפני החטא של אדם הראשון) או בברכה השישית לזוג המתחתן:" שמח תשמח רעים אהובים כשמחת יצירך מקדם בגן עדן.