אקטואליה מהפרשה: וישלח
השבוע ציינו בארץ ובעולם כולו, יום מיוחד למען הגנתן של הנשים מפני בעליהם המכים ומפני כל סוג של אלימות כלפיהן ומה שנתקבל בחברה כרצח במשפחה . כמו כן מתקיים דיון ציבורי בעקבות שחרורו של אנס מפורסם, על אונס וענישתם ושחרורם ממאסר של האנסים.
השבוע ציינו בארץ ובעולם כולו, יום מיוחד למען הגנתן של הנשים מפני בעליהם המכים ומפני כל סוג של אלימות כלפיהן ומה שנתקבל בחברה כרצח במשפחה . כמו כן מתקיים דיון ציבורי בעקבות שחרורו של אנס מפורסם, על אונס וענישתם ושחרורם ממאסר של האנסים.
פרק ל"ד עוסק כולו בנושא של אונס דינה בת יעקב על ידי הנסיך של שכם. הפרק פותח במילים
"וַתֵּצֵא דִינָה בַּת-לֵאָה, אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב, לִרְאוֹת, בִּבְנוֹת הָאָרֶץ". יעקב ומשפחתו יצאו מחרן והיו בדרכם לארץ. הם מתעכבים בעיר שכם ואז כמו כל ילדה נורמאלית יוצאת דינה להכיר את הסביבה. כבר ממילים אלו של היציאה וההדגשה שהייתה בת לאה ,יש המפרשים –כמה אירוני- שלמעשה האשמה היא בדוגמה של השלילית האימא לאה שבפרשת השבוע שעבר מסופר שיצאה לקראת יעקב וקראה לו לשכב עימה. בהמשך התורה מספרת :"וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן-חֲמוֹר, הַחִוִּי--נְשִׂיא הָאָרֶץ; וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ, וַיְעַנֶּהָ". למעשה שכם אונס וחוטף את דינה .אומנם בהמשך מציעים ההורים של האנס "סולחה" ונישואין ביניהם. אבל בני יעקב חשבו אחרת. והם מבצעים פעולה נוראית של "תג מחיר" . ורוצחים את אנשי שכם.
הפרק כולו עוסק בהשלכותיו של האונס הברוטאלי והענישה הקולקטיבית של כל בני שכם.
יעקב לא מקבל את המעשה של שמעון ולוי שסיכנו אותו ואת משפחתו וכועס כל בניו אך האחים טענו בלהט בפסוק האחרון של הפרק: " הַכְזוֹנָה, יַעֲשֶׂה אֶת-אֲחוֹתֵנוּ"?! השאלה נשארת ללא תשובה.מעניין שבכל הפרק אין אנו שומעים על רגשותיה של הנאנסת. אנו לא שותפים לתחושותיה . אבל כמו בכל חברה גברית מה שעניין את האחים היה "כבוד המשפחה". לשמחתי, בשנים האחרונות קמו כמה נשים וכתבו מאמרים ופירושים ואפילו ספר(האהל האדום) על מנת לתת פתחון פה לדינה.
בברכה
חיים דברת