מוסכי מדרכה: כשהחיסכון עולה ביוקר
כיצד מוסכי מדרכה מצליחים לשמור על רמת מחירים כל כך נמוכה ומדוע בכל זאת עדיף להתרחק מהם כמה שרק אפשר?
לפי ההערכות של אגוד המוסכים, נכון להיום פועלים בישראל כ-5,500 מוסכי מדרכה. מדובר במספר מטריד ביותר אם כי לא באמת ניתן לדעת אם הנתון הזה מדויק שכן מוסכי המדרכה פועלים באופן פיראטי לחלוטין. מה שבטוח הוא שבכל רחבי הארץ ניתן למצוא בנקל מוסכים שפועלים "מתחת לרדאר", ללא אישור של משרד התחבורה וללא רישיון עסק. אין ספק שמדובר בעסקים מפוקפקים שבמדינה מתוקנת, לא היו צריכים להתקיים. אך האמת היא שלא זו בלבד שמדובר בענף משגשג אלא שיתכן שהוא אף הולך ומתרחב: אמנם מוסכי המדרכה פועלים בעיקר באזורים כפריים אך כיום ישנם אפילו מוסכים בפתח תקווה שפועלים ללא רישיון או פיקוח.
מה סוד הקסם של המוסכים הפיראטיים?
חשוב להבין שהפעלה של מוסך מדרכה היא עבירה שעשויה לגרור מאסר בפועל של שנה וחצי, תשלום קנס של עשרות אלפי שקלים ואף סנקציות נוספות בהתאם לנסיבות. ובכל זאת, האכיפה רופפת, הענף פורח ובעלי הרכבים "מצביעים בגלגלים". אז מהו סוד הקסם של מוסכי המדרכה? כפי שאתם יכולים לנחש, מדובר בחיסכון הכספי הניכר. פערי המחירים בין מוסכי המדרכה למוסכים המורשים ומוסכי היבואנים יכולים להגיע לעשרות אחוזים ואף יותר מכך במקרים מסוימים. במציאות הנוכחית, לבעלי רכבים רבים קשה מאוד לוותר על האפשרות לחיסכון הכמעט לא הגיוני הזה.
מדוע פערי המחירים משמעותיים כל כך?
בעל רכב שיקבל הצעת מחיר עבור שיפוץ ראש מנוע במוסך מורשה בגובה של 7,500 שקלים ולמחרת יגיע למוסך מדרכה ויקבל הצעה בגובה של 3,500 שקלים בלבד, יגיע למסקנה אחת ויחידה: המוסך המורשה גובה מחיר גבוה להכעיס ללא שום סיבה ולכן גם אין שום סיבה שיגיע אליו לטיפול. אך האמת לא יכולה להיות רחוקה יותר. ישנם אמנם גורמים רבים למחירים הנמוכים שמציעים מוסכי המדרכה, אך אף לא אחד מהם קשור לחמדנות דמיונית של בעלי מוסכים מורשים.
כך לדוגמה עלות ההקמה של מוסך מורשה קטן יחסית, עומדת כיום על כחצי מיליון שקל לכל הפחות ויכולה להגיע למיליונים רבים בתלות בגודל המוסך, מספר העמדות, רמת המכשור ועוד. כמו כן מוסך מורשה צריך לעמוד בשורה ארוכה של תנאים מקדמיים ומתמשכים כאחד, כשרק כדי לעמוד בתקנים הסביבתיים, יהיה עליו להיפרד מעשרות אלפי שקלים ולעבור מסכת בירוקרטית מתישה במיוחד. כל זה לא מהווה כמובן את מנת חלקו של אדם שהחליט ביום בהיר אחד לטפל ברכבים באופן פיראטי בחצר ביתו למשל.
מעבר לכך מוסכים מורשים צריכים לשאת בעלויות של כוח אדם, ביטוחים מתאימים, שירות לקוחות, עלויות מחשוב, פרסום, שיווק, דמי שכירות והרשימה עוד ארוכה. כל זה בזמן שבעל מוסך המדרכה שפועל בחצר הבית שלו, יודע שאליו כבר יגיעו לקוחות חדשים בשיטה העתיקה "מפה לאוזן".
אז מה בעצם כל כך שלילי במוסכי מדרכה?
קצרה היריעה מלהסביר בפירוט מדוע מומלץ שלא להתקרב למוסכי מדרכה ואין זה משנה אם מדובר על מוסכים בפתח תקווה, בגליל העליון או בנגב. ובכל זאת, אם טרם השתכנעתם, קבלו מספר נקודות לסיום:
- מזיקים לסביבה – כפי שציינו, מוסכי מדרכה לא מצוידים במערכות לטיפול בשפכים שמכילים דלק או שמן, מערכות נפרדות לאיסוף שפכים סניטריים ומערכות טיפול ברעלים. האדישות לנזקים האקולוגיים, חלחול החומרים השונים לאדמה וזיהום מקורות המים, צריכים לגרום לרתיעה מידית לכל בעל רכב שבריאות הסביבה חשובה לו.
- מסכנים את הבטיחות שלכם – לפני כעשור ניתן בישראל פסק דין תקדימי שבו הורשעו מפעילי מוסך פיראטי בשורה של עבירות וביניהן גרימת מוות ברשלנות, לאחר שמערכת הבלמים של משאית בטון שהייתה בטיפולם כשלה וכתוצאה מכך בעל רכב פרטי נהרג. מדובר כמובן במקרה קיצון אבל אין ספק שמדי יום ביומו מתרחשות תקלות כאלו ואחרות ברכבים שטופלו במוסכי מדרכה, שלעולם לא היו מתרחשות אם היו מטופלים במוסך מורשה.
- אין עם מי לדבר – כיוון שמוסכי מדרכה פועלים ללא רישיון, אתם יכולים מן הסתם לשכוח מלקבל חשבונית מס. בדיוק כך במקרה של מחלוקת למשל, גם לא יהיה לכם אל מי לבוא בטענות. לעומת זאת כשמפקידים את הרכב במוסך מורשה שהינו חבר באגוד המוסכים, תמיד עומדת לכם האפשרות להגיש תלונה רשמית או לפנות למוסד הבוררות של האגוד ולקבל מענה מקצועי והוגן.
במידה ולא מצאתם מוסכים בפתח תקווה שיכולים לסייע לכם עם הבעיה נסו למצוא מוסך בבני ברק והסביבה של פתח תקווה.